donderdag 21 oktober 2010

TIM

Van de week kwam Pukman thuis en vroeg hoe mijn dag was.
"Ohh, ging wel",zei ik
"Hoe bedoel je", zei Puman
"Ik ben de halve dag met TIM bezig geweest".
"Wie is TIM??????
"Nou gewoon, TIM. Hij helpt mij met het budget. Boodschappen, woonlaasten, verzekeringen, pinbetalingen enz".
Pukman keek mij aan of hij water zag branden. Nee schat, geen buurman of een stiekem vriendje, gewoon het huishoudboekje van de ING.
De opluchting op z'n gezicht was goud waard! Hahahaha......... Kon ik ook eens een geintje uithalen.

Wij bankieren bij de ING. Die heeft sinds kort TIM, het online huishoudboekje. Daar word alles wat je uitgeeft vanzelf verwerkt in een bepaalde categorie. Ik ben niet zo'n held met de computer en tot nu toe schreef ik het eigenlijk gewoon op. Maar ja, je vergeet wel eens wat, vooral in die herrie hier. Dus ik dacht: misschien is TIM de oplossing. Waar die letters voor staan, weet ik niet. Het eerste jaar is het gratis. Daarna 2,25 per kwartaal. Dat overleef ik ook wel.

Maar ik heb nog niet helemaal door hoe Tim werkt. Als je erop klikt, zie je een overzicht. Zo'n ronde cirkel met allemaal kleurtjes en rubrieken. Hij heeft vanzelf al van alles ingedeeld.

Wonen
Winkelen
Vrije tijd
Verzekeren
Vervoer
Persoonlijke verzorging
Huishouden
Gezondheid
Communicatie
Financieel
Geldopnames/afschrijvingen

Je kunt ook zelf budgetten aanmaken om het zo maar te zeggen.
Bv. Boodschappen.

Nu begrijp ik het systeem nog niet helemaal. Het komt hierop neer, als je wilt dat je boodschappen, tanken, apotheek of wat dan ook in de goede categorie terecht komt, je alles moet pinnen. Voor de boodschappen lijkt mij dat wel makkelijk, je kunt alles terugvinden. Maar blijkbaar heeft TIM ook hersens.


Ik ben vorige week naar de kapper geweest. Dat valt onder persoonlijke verzorging. Nu had ik weer een haarkleurtje nodig en dat heb ik bij het K.ruidvatvat gekocht. Nu heeft Tim dat ook onder persoonlijke verzorging geplaatst. Dat vind ik knap, want ik had daar ook kaarsen of chocolade kunnen kopen. Leuk, dat wel, maar geen pers. verz. Hoe weet hij dat??

Het komt hierop neer, dat als je wilt weten waar je geld is gebleven, je het moet pinnen. Zo komt het op mij over. Als je contant geld opneemt, moet je volgens mij nog zelf alles opschrijven.

Je kunt ook alerts instellen. Je kunt een budget voor een bepaald bedrag instellen. Ga je er overheen, daan krijg je een alert. Maar wij consuminderaards (Ik weet niet eens of het woord goed is, maar je weet wat ik bedoel) hebben geen alerts nodig. Wij weten heus wel dat je niet meer uit moet geven dan er is. Nee, liever een stuk minder.

Elke categorie is weer uit te splitsen Bv. Wonen: Die kun je onderverdelen in:

Hypotheek/huur
gas/water/licht
onderhoud
inerieur/meubelen

Begrijpen jullie het nog een beetje. Vinden jullie dit wel handig? Of kan ik beter een ander systeem hanteren?

Liefs Puk
 
 

5 opmerkingen:

  1. Het klinkt wel handig en lijkt wel wat op Yunoo volgens mij. Mijn ervaring is dat het bij mij toch niet echt werkt. Ik geef bijna geen geld uit dat niet hoeft, dus de vaste lasten kan ik sowieso uit mijn Excel-file halen en de boodschappen doe ik dan nu door een vast bedrag per week te pinnen en daar alles van te doen. Die boodschappen zou normaal namelijk iets zijn waar bij mij van alles bij zou komen, waardoor ik daar (te) veel aan uit zou geven. Misschien dat het over een poosje anders is, maar op dit moment zou zo'n systeem en het regelmatig bijwerken nog even te veel van me vragen, one step at a time ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als er alleen maar op komt wat je pint, vind ik het toch niet zooo handig - ik zou liever zien dat je dan ook kan invullen wat je cash hebt uitgegeven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt best handig. En als het voor jou werkt, waarom dan niet?
    Ik zelf heb gewoon een excell bestandje. Werkt voor ons goed. Moet er alleen wel aandenken om het mimimaal eens per week in te vullen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lachen, je man voor de gek houden.
    Mijn man werkt altijd met het overzicht wat hij voor zijn werk (budgetcoach) ook gebruikt.

    GRoeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze hadden zelf zoiets moeten hebben voor ze die 10 miljard nodig hadden. Was het misschien niet zo ver gekomen.

    Als ik failliet dreig te gaan, springen zij dan ook even bij? Dat hebben 'de Nederlanders' namelijk bij hen ook gedaan.

    Van deze bank vind ik het op zijn zachtst gezegd ongelofelijk hypocriet om een huishoudboekje uit te brengen.

    Maar wel fijn dat je er iets aan hebt hoor. Het klinkt nog best handig ;)

    BeantwoordenVerwijderen