maandag 18 oktober 2010

Een droom die uiteen spatte

Ja, zo voelde dat. Ik was zeven en helemaal gek van turnen. En ik was goed, erg goed. En ook nog eens behoorlijk fanatiek! Ringen, de evenwichtsbalk, de mat, ik draaide er mijn hand niet voor om. Elke week ging ik huppelend naar les. Ik heb ook vele prijzen gewonnen, eerste prijzen.

Toen ontdekte ik de ritmische gymnastiek. Heerlijk met knotsen, ballen en linten, sporten op muziek. Ik zweefde. Dit deed ik buiten het normale turnen om. Ik werd steeds beter, maar ik had er zoveel plezier in. Op een dag vertelde onze lerares dat er mensen kwamen kijken. Ze zochten twee meisjes voor een keurgroep. Helemaal opgewonden was ik. Dat leek mij het einde. Ik was best wel zenuwachtig. Dit was toch wel wat ik wilde. Hier wilde ik in verder gaan. Inmiddels wat ouder zette ik mijn beste beentje voor. En ik werd uitgekozen!! Zo blij.

Elke donderdagavond was de training. Maar niet vlak bij mijn huis. Je moest met de bus. En het was rond etenstijd. In die tijd had mijn vader nog geen rijbewijs, dus niemand bracht mij weg. Ik ging met het openbaar vervoer en dan ging ik een patatje eten. Dat was al een feest op zich. Dat hoef je nu niet meer te doen, je dochter van 11 jaar alleen met de bus 's avonds in het donker naar een training laten gaan. Maar toen schijnbaar wel.

Ik deed mee met drie groepen: turnen, ritmische gymnastiek en ritmisch keurgroep. Vooral bij dat laatste lag mijn hart. Ik vond het heerlijk.Op een gegeven moment zou er een uitvoering komen in een Evenementenhal. Met een optreden van vier meisjes. En ik was een van die vier. Er moest veel geoefend worden. Uit elke hoek van de zaal kwam een meisje en in het midden kwamen wij bij elkaar. Met linten en later met knotsen. Het vergde concentratie en heel veel oefenen. Maar het was zo leuk!

De uitvoering zou op een zaterdagavond plaatsvinden. Ik was intussen twaalf en deed het al vijf jaar. Ik hield mijn moeder op de hoogte en zij wist hoe belangrijk dit voor mij was. Maar mijn moeder hing ook aan bepaalde tradities. En dat waren verjaardagen van haar broers en zussen. Dan word je geacht 's morgens om tien uur aanwezig te zijn en daar de hele dag door te brengen. En mijn moeder sloeg geen verjaardag over. En nu had ik de pech dat mijn oom jarig was, de dag na de uitvoering. En die twee gingen niet samen, volgens mijn moeder. Dus de keus was niet moeilijk, het werd de verjaardag van mijn oom. En dat hield in, dat ik niet naar de uitvoering mocht, want dan was ik te laat thuis. Ik mocht er niet heen. En dat hoorde ik op zaterdagmiddag.

In een woord: VRESELIJK!!! Zo voelde ik mij. En als ik er aan terug denk, nog steeds. Want mijn moeder nam een beslissing, die een enorme impact op mijn leven heeft gehad. En ondanks mijn smeekbeden, wist zij van geen wijken. Mijn vader had niets in te brengen,dus daar hoefde ik niets van te verwachten.Ik heb gehuild, gesmeekt, het hielp niets. Geen uitvoering voor mij, einde. Maar het allerergst was, dat ik niet mocht afzeggen. "Laat mij dan zeggen, dat ik ziek ben", zei ik, maar dat vond zij onzin. Ze merkten het vanzelf wel, als ik niet kwam opdagen. Wij waren met z'n vieren op elkaar ingespeeld en als er een meisje niet op komt dagen, klopt het allemaal niet meer. Mijn moeder was onverbiddelijk, thuisblijven en vroeg naar bed. De volgende dag moesten wij vroeg op pad.

Ik heb gehuild, geschreeuwd, maar het mocht niet baten. Zonder opgave van reden ben ik weggebleven en toen ik weer naar les ging een paar dagen later, kon ik mijn spullen pakken. Ik werd ( begrijpelijk) volkomen genegeerd. Door de lerares en de meisjes met wie ik in de groep zat. Mijn vader heeft nog geprobeerd de situatie uit te leggen, maar tevergeefs. Ik kon vertrekken.

Ik was zo teleurgesteld, ik wilde niet meer turnen. De lol was ervan af. Ik werd door de meisjes ook met de nek aangekeken. Ik ben opgehouden, met alles. Een droom, die een nachtmerrie werd. En waarom? Voor een verjaardag?? Ik weet niet of mijn moeder ooit beseft heeft, wat zij mij ontnomen heeft. Want zo voelde dat. Er werd mij iets afgenomen, waar ik heel mijn hart en ziel in had gelegd. Het was mijn leven. Ze heeft er nooit over willen praten, vond het volgens mij maar onzin. Zoals ze veel dingen van mij onzin vond.

Het turnen was voor mij erg belangrijk. Het was een uitlaadklep in een periode dat ik het moeilijk had. Ik werd toen gepest en het turnen gaf mij het gevoel, dat ik nog wel iets kon. Dat ik iets waard was. En toen had ik niets meer. Het heeft lang geduurd, eer ik hier mee kon leven. Mijn moeder heeft nooit beseft, wat een impact dit op mij heeft gehad. Ik heb later geprobeerd om hier met haar over te praten, maar dat wilde zij niet. Zij vond het onbelangrijk. Een kind van twaalf een droom ontnemen is verschrikkelijk. Dat gun ik niemand.........

Liefs Puk

12 opmerkingen:

  1. Dit moet heel erg voor je geweest zijn...
    en dat je niet eens mocht verwittigen, dat is
    toch ook geen goede les voor een kind van 12?
    niet verwittigen als je ergens niet kan bijzijn...
    Hoe moeilijk moet dat geweest zijn voor jou...
    De tranen kwamen in mijn ogen bij het lezen
    van jou verhaal..
    heel veel liefs en een knuffel voor jou want
    je voelt de pijn nog altijd....ook al is het
    al zo lang geleden..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hartverscheurend verhaal, zit nu met een brok in mijn keel. Hoe wreed kunnen ouders zijn. Fijn dat je het weer met ons gedeeld hebt. Ben weer terug trouwens maar (nog) niet met een blog. Liefs, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is inderdaad erg, vaak beseffen ouders niet wat ze doen met hun beslissingen. Ik weet best dat wij allemaal maar mensen zijn en alle mensen maken fouten, zo ook onze ouders. Ik herken dat je er ook later niet met je moeder over kunt praten, zij kunnen of willen niet zien wat hun beslissing teweeg heeft gebracht.
    Mijn moeder heeft mij vanaf dat ik een jaar of 6 was kwalijk genomen dat mijn vader mij voortrok op mijn broer en daar heb ik mijn hele leven last van gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfff, zit hier helemaal met een knoop in mijn maag na het lezen van je blogje. Wat een vreselijk iets om je kind aan te doen. Het klinkt alsof ze je wilde straffen, misschien omdat haar zelf in haar jeugd zoiets is afgenomen? En helemaal erg dat je het er later nooit met haar over hebt kunnen hebben, dan had je het misschien kunnen afsluiten. Kan me heel goed voorstellen dat je er nog steeds boos en verdrietig over bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei oei, dat is wel heel grof van je moeder. Principes oké, maar je kan ook overdrijven.

    Ik vind het erg rot voor je. Hoe wreed kunnen ouders dan zijn zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voel helemaal met je mee! Wat ontzettend wrang!~
    Maar buiten dat, niet netjes dat je het niet eens mocht afzeggen! Dat snap ik helemaal niet.
    Hoe is het contact nu met je moeder?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och jee, wat een ellende!Ik snap jouw reactie, ik snap de reactie van de andere meisjes, maar die van je moeder... Nee, die is wel heel erg star!
    Er zijn ouders die hun kind op een verkeerde manier naar de top duwen. Warvoor echt alles moet wijken om de top te behalen en dat is ook niet goed. Maar om een kind iets te ontnemen waar ze zolang voor geoefend heeft, waar ze zo lang naar uitgekeken heeft, is pure (geestelijke) mishandeling. Ik kan het gewoon niet anders noemen!
    Kwam het nog goed tussen je moeder en jou, of is dit voorval voorgoed tussen jullie in blijven staan? Als dat zo is, kan ik het me van jou kant heel goed voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel triest verhaal. Ik herken het een beetje.Ik voel me ook kwaad op de volwassene die dat meisje, een kind, niet serieus nam. Behalve het verdriet uzl je ook schaamte en schuldgevoel gehad hebben. Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat triest zeg, vooral ook dat je niet af mocht zeggen. Want van hun kant is het op deze manier ook wel te begrijpen dat ze baalden. En jij zit er tussenin. Dan ben ik toch blij dat mijn moeder soms toch net wat teveel (in mijn optiek) hamerde op afspraken nakomen en anders altijd op tijd afzeggen. En dan gingen 'echte' afspraken dus wél voor verjaardagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Budgetgirl en @ Willeke

    Morgen schrijf ik een blog over mijn moeder. Het is mijn hele leven een moeizame relatie geweest.Heel jammer. Ik had het graag anders gezien. Wilde zo graag een goede moeder-dochter relatie. Maar helaas.

    Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja zoiets is inderdaad heel triest om je droom zo te zien eindigen! Daar zul je nog heel vaak aan denken denk ik zo.

    Het doet mij een beetje denken rond die leeftijd dat ik bij een rolschaatsclub zat en maar af en toe naar een uitvoering mocht omdat ik anders te laat in bed lag en fit moest zijn voor de volgende morgen op school. Zo heel laat was dat niet eens dat de bus terugkwam. Op dat tijdstip lag ik nog heel vaak te lezen met een lampje onder de deken, dus nog wakker. Ik begrijp dus best die onverbiddelijkheid van moeders vroeger. Hun wil was wet. Velen hadden de broek aan. Verder kon ik het wel goed vinden met haar, ook al was ze best wel streng.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zoiets 'breekt' je - jammer dat je dat moest meemaken :-s

    BeantwoordenVerwijderen