donderdag 30 september 2010

Alles draait om geld

Dat gevoel heb ik tenminste. Wat je ook doet, daar loop je elke keer weer tegenaan. Sommige mensen in mijn omgeving zijn erg op status en vinden het belangrijk hoe ze overkomen op de buitenwerld. Mooi huis, twee auto's voor de deur, drie keer per jaar op vakantie en de allernieuwste inrichting.Begrijp mij niet verkeerd, daar is niets mis mee. Mits je het zelf heel erg leuk vind en niet om de buren en familie de ogen uit te steken. Want dan ben je verkeerd bezig. Die mensen verliezen de realiteit uit het oog, waar het echt om gaat. Gelukkig zijn met elkaar, respect hebben voor elkaar en de ander, eens een helpende hand toesteken, mocht het nodig zijn.

Zet zulke mensen bij elkaar en het eerste wat ze vragen is hoeveel je verdient. Dan vragen ze wat voor soort hypotheek je hebt en gaat de neus al iets de hoogte in, als je vertelt, dat je een huurwoning hebt. Als je dan enthousiast verteld over je vakantie in Nederland, is het gebeurd. Je hebt afgedaan, je bent niet interessant genoeg om nog een gesprek mee te voeren. Walgelijk! Ik heb er geen ander woord voor. Er word bij voorbaat al uitgegaan dat je "arm" bent, geen geld hebt om naar het buitenland te gaan en al helemaal geen geld hebt om een huis te kopen. Dat je dit allemaal doet, omdat het je eigen keuze is, gaat er bij hen niet in. Maar ze vragen nooit door. Dat je  niet blut bent, dat je het heerlijk vind om in Nederland op vakantie te geen en dat het gewoon een keuze is: een huurhuis. Niks mis mee.

Alles voor de buitenkant. Maar als in de badkamer een kraan lekt,hebben ze daar geen geld voor.. Als de ijskast niet meer zo goed is, proberen ze de aanschaf van een nieuwe zo lang mogelijk uit te stellen, want "er komt binnenkort een betere op de markt en daar wachten wij op".

Ik heb medelijden met die mensen. Omdat ze uit het oog verliezen, waar het werkelijk om draait : een goede gezondheid, een fijne relatie, geen zorgen. En daar kan al het geld van de wereld niet tegenop.

Geniet van deze dag

Puk

18 opmerkingen:

  1. Mensen blijven rare wezens. Ooit vroeg een moeder die net enthousiast had verteld over haar reis naar Thailand waar wij heen zouden gaan. 'Elburg', zei ik.
    "Oh, das ook leuk", zei ze....hahaha, dat is toch prachtig. Als je neerkijkt op mensen omdat je denkt dat ze het minder hebben, ben je gewoon heel zielig. Ik heb toch wel eens vertelt dat wij zeven maanden lang geen auto hadden? Mensen dachten echt dat wij failliet waren. Kreeg zelfs zakken kleding aangeboden. Terwijl wij gewoon eens wilden proberen hoe het was om zonder auto te leven.
    Groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw jij bent boos.
    Maak je niet druk omdat soort mensen!
    Ze zijn het niet waard.
    Leef lekker je eigen leven en heb schijt aan wat ze van je denken, haleluja!
    kus Yentl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat veel mensen materialistisch denken. De buitenkant, dat valt op.
    Mensen proberen vaak elkaar de loef af te steken, maar beseffen niet wat echt geluk is.
    Voor mij bestaat geluk niet uit het hebben van de nieuwste auto, tv, koelkast of dat soort dingen.
    Geluk zit voor mij in het tevreden zijn met wat je hebt en genieten van datgene dat je hebt. En dat hoeft niet eens materialistisch te zijn. Ik kan genieten van een mooie bloem, de natuur, mijn hond die mij blij komt begroeten. Geluk zit in kleine dingen.

    Maar volgens mij leven er al meer mensen zoals wij nu. Mensen die consuminderen, minimalistisch leven of gewoon mensen die er niet eens over bloggen, maar het gewoon doen. GENIETEN.

    Ik hoop dat mijn reactie nog een beetje te volgen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Wilma.

    Helemaal mee eens. je slaat de spijker op de kop!

    Liefs Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je in het begin wel eens gekeken naar een dubbeltje op zijn kant?

    Hoeveel mensen hadden daar geen wereld salaris een mega huis en waanzinnige vakantie's..
    Maar moesten nu gered worden omdat ze tot hun kruin in de schulden zaten..
    Mijn mond viel wel eens open als ik de salarissen hoorde van die mensen..

    Ik zou niet met zulke mensen willen ruillen!

    Laat mij dan maar in een huurwoning zitten en in Ned op vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja, zo denk ik er ook over! Mooi gezegd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik merk dat er binnen de consuminderwereld een beweging gaande is (en dan bedoel ik niet dit blog!) dat de consuminderaars neer gaan kijken op de mensen die veel geld uitgeven. Op zich best grappig natuurlijk, maar uiteindelijk eigenlijk net zo erg als andersom. Iedereen heeft er toch recht op zijn eigen fouten te maken? Leven en laten leven... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weet je, als ik op het schoolplein om me heen kijk naar ouders, zie ik hoe gestresst ze er soms bij staan. Ze moeten zo veel van zichzelf: werken, kids moeten die dag naar drie clubjes gebracht worden, met een SUV-je natuurlijk waar geen parkeerruimte voor is. En dan moet ik stiekum lachen, wacht rustig op het bankje tot mijn kids er zijn, wandel rustig met ze naar huis, bak koekjes, luister naar hun verhalen en dan voel ik me een gezegend mens. Laat ze maar gewoon hun eigen luxe, gestresste leventjes leiden, zolang ik het mijne maar mag leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Ineke

    Inderdaad, leven en laten leven. Wat ik bedoel is dat er een groep mensen zijn die op anderen neerkijken en daar een oordeel over vellen. Als je niet in hun straatje past, ben je niets waard. En dat verkondigen zij overal rond. Dat noem ik niet: Leven en laten leven, dat noem ik iemand naar beneden halen. Ik vind het prima als mensen overdadig willen leven en ik spreek ze daar niet op aan, maar andersom is het wel zo. En dat is jammer. Want ik ben een grote voorstander van leven en laten leven. Maar dat geld voor beide partijen!

    Groetjes Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt ik ben ervan overtuigd dat dit soort mensen zich vroeg of laat tegenkomen! Doordat ze de lekke kraan in hun badkamer niet kunnen betalen, Doordat ze zoveel stress ervaren van altijd maar weer mooier en beter, En waarom moet je showen met alle materiele zaken verbloemen ze een onzekerheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Vliegje

    Dank je wel!
    Waar kan ik jou vinden?

    GroetjesPuk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja dat is zo Puk, maar ik denk dat dit ook altijd wel zo zal blijven. er zijn nu eenmaal mensen die hun eigenwaarde koppelen aan bezit en *interessant* doen. in onze buurt zie je het ook hoor, mensen die gaan verhuizen naar een nóg grotere woning (terwijl het nog pakweg 2 jaar duurt en laatste kind vliegt ook uit, wat moet je dan toch met een kast van een huis?!)
    en vooral veel merkkleding dragen enz. enz.
    wij doen er ook niet aan mee, vinden het allemaal wel best en zijn lekker tevreden met ons eigen bedoeninkje en dat is het allerbelangrijkste.....dat je gewoon tevreden bent.
    fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt wat mij betreft gelijk Puk. Wij gaan ook altijd gewoon in Nederland met vakantie. Vorig jaar kwam schoonpa met vriendin bij ons langs in ons chalet en toen deed vriendin ook behoorlijk denigrerend over onze vakanties in Nederland. Zij gaan 3x per jaar naar Turkije.
    Verkering werd boos en zei dat Nederland erg mooi is en dat ik (vanwege huidkanker) niet teveel in de zon mocht komen. Toen was het wel even stil.
    Ik denk zelf altijd "Ik doe wat ik fijn vind en ieder ander moet maar doen wat hij/zij wil, zolang ze mij maar niet lastigvallen"
    Wij hebben een koophuis(met niet zo'n hoge hypotheek) en MAAR 1 auto zoals zovelen denken. Maar mijn verkering is 's-avonds en in de weekends altijd thuis bij mij en we doen heel veel samen. Dat vind ik het allerbelangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Puk ik zit op je arm, soms, ben vandaag gestopt met mijn blog..weet je het nu, wie ik ben?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @ Vliegje

    Manon?? Wat leuk!!

    Lieve groetjes Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo, dit was wel een beetje wat ik dacht vanmiddag, toen ik me verbaasde dat er een jongetje uit groep 4 tegen een ventje uit groep 5 riep: jij heb geen echt waveboard, die van jou is maar €80 en die van mij €130, dus die is beter.
    Afgezien van het feit dat dat gewoon teveel geld is voor iets wat ze over een half jaar niet meer hip en leuk genoeg meer vinden, vind ik het gewoon belachelijk dat ze daar zo mee bezig zijn.
    En als ik dan mijn ventje zien, die helemaal over the moon is met z'n step, nu al dik 4 weken en dat nog wel een tijdje blijft, een jas die hij voor de 2e zomer draagt en waarvan hij baalt dattie stuk is.
    Er zit gewoon een groot verschil in hoe mensen leven. Nu heb ik liever wat minder en daadwerkelijk gelukkig, dan met heel veel en constant maar gestresst moeten zijn om het nieuwste van het nieuwste te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben het helemaal met je eens! Mensen kopen dingen om indruk te maken op anderen. Ik las vandaag in de telegraaf een artikel over de driedoldwaze dagen van de bijenkorf, er zat ook een fotoraportage bij. Mensen die al heel vroeg in de rij gaan staan. Bergen spullen in de armen. Dan denk ik, heb je dat nou echt nodig, ik denk dat het dan eigenlijk gewoon hebberigheid is ofzo. Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer de kleine dingen ga waarderen en dat spullen maar spullen zijn en je daar niet gelukkiger van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen