maandag 27 september 2010

Mijmeringen

Iedereen begint een blog met z'n eigen redenen. De een omdat ze het leuk vinden om de dagelijkse bezigheden te delen, een ander is weer creatief, kookt graag, houd van hardlopen en een andere groep heeft zich voorgenomen om te consuminderen. De een consumindert uit pure noodzaak, de ander uit vrije wil. Maar het doel is hetzelfde; We willen minder geld uitgeven . Maar je bepaalt nog altijd zelf of en waar je het aan uitgeeft. Neem mezelf bv: Ik ben nu in de gelukkige positie, dat ik het niet verplicht ben. Ik doe het nu omdat ik het zelf wil. Maar zoals jullie weten, is dat wel anders geweest. Maar door die periode word je verplicht met je neus op de feiten gedrukt. Zoveel heb je in de maand en daar moet je het mee doen. En als alle lasten eraf waren, had ik niet veel over. Ik kwam vaak te kort. Dan ga je opletten wat je aan boodschappen uitgeeft. Want dat kun je wel zelf bepalen. Het geld kun je maar een keer uitgeven! Je spit de folders door, fietst 3 km om, omdat fruit en/of groente in de reclame zijn. Wij keken eerst wat er in de reclame was en dat aten wij die week. En er zit ook een brooddag tussen. Nu het niet meer hoeft, ben ik toch op deze manier doorgegaan. Het is een manier van leven geworden en Pukman en ik voelen ons daar prettig bij. Ook dat is belangrijk. Dat je er alletwee achterstaat, of  dat je elkaar erin steunt en het begrijpt.

Het voordeel van consuminderen is dat je je bewust word, waar je je geld aan uitgeeft, hoeveel alles kost en of je het wel nodig vind. Ik had op een gegeven moment ook kledingstukken in de kast hangen met het prijskaartje er nog aan. Ik kocht erg veel kleding, schoenen, kettingen enz. Niet zo heel duur, maar het liep behoorlijk op. Ik heb op mijn slaapkamer een kast vol met alleen maar mijn kleding. Die van Pukman hangt ergens anders. Een bescheiden kast. Nu doe ik dat niet meer. Ik denk na,voordat ik wat koop. Heb ik het nodig? Nee. Word ik er gelukkiger van? Ja, voor een dag en dan baal ik dat ik het gekocht heb en breng het terug. Als ik naar de Bieb ga, kom ik langs allerlei leuke winkels. Hij ligt midden in de stad. Maar als ik nu wat zie, ga ik naar huis. En dan denk ik: Als ik het over 10 dagen nog leuk vind, ga ik terug. Meestal hoeft het van mij dan niet, of om eerlijk te zijn: het is dan ook wel eens uitverkocht. Iedereen heeft z'n eigen manier van consuminderen. Ik ga niet zeggen of mijn manier de goede is, of juist helemaal verkeerd. Maar het is MIJN manier en ik voel mij daar happy bij. Ik ben mij bewust geworden van wat ik uitgeef.

Iedereen heeft daar een eigen mening over. Dat zag je bij de blog vanennugaanweconsuminderen. Merel heeft zich voorgenomen om een heel jaar niets voor zichzelf te kopen. Ik vind dat behoorlijk knap. Ik zou dat niet kunnen. Nu heeft zij van haar man de Flow gehad en nu heeft iedereen daar een mening over. Als je niets koopt en het gaat van de huishoudpot, koop je het eigenlijk zelf met een omweg. Ik vind dat onzin. Pukman en ik hebben 50,-- in de maand voor eigen gebruik. Ik krijg wel eens een cadeau, zelf betaald. maar als ik jarig ben of het is  kerst of wat dan ook , dan gaat het van het gezinsbudget.

Ik vind dat Merel heel goed bezig is. Wat ik zo in haar waardeer is haar eerlijkheid. Ze was niet verplicht op haar blog te vermelden dat zij laarsjes had gekocht. Net zo min had zij hoeven te vertellen, dat zij de Flow cadeau had gekregen. Zij consumindert uit vrije wil. Die Flow had ze zelf ook wel kunnen kopen, maar dat doet zij niet. Zij vond dat zij aan bepaalde zaken te veel geld uitgaf en wilde dat een jaar eens onder de loep leggen. En ik vind dat zij daar uitstekend in slaagt. Maar dat is mijn mening.

Geniet van deze dag

Puk

12 opmerkingen:

  1. Goed stukje.
    Ik heb al meerdere stukjes gelezen naar aanleiding van dat blog met die reacties.
    Hieruit blijkt dat de meeste van ons consuminderen maar niet vrekken.
    We kopen bewust iets of niets. Maar het is een bewuste keuze en niet zomaar een uitgave.
    Ik denk dat we ons inderdaad bewust `moeten´ zijn van onze uitgaven en dat we best mogen genieten. Carpe diem!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja inderdaad Puk iedereen doet het op zijn eigen manier en het is wel zo fijn om iedereen in zijn eigen waarde te laten.
    Mensen die kritiek hebben maken er vaak zelf een zootje van.
    liefs van Petekind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig om te merken dat het iedereen zo bezig houdt. En dat we allemaal ons best doen op onze eigen manier. En dat de meesten van ons daar een diep respect voor hebben. Want dat is waar het om draait in het leven.
    Jij bent ook al zo iemand die met mensen meeleeft, lief!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lief dat je ook een blog plaatst over dit onderwerp. Het is goed dat dit de gemoederen bezig houdt. Ook dat deze minder positieve reacties geplaatst zijn. Want daardoor gaan we allemaal weer nadenken. En komen we ook allemaal tot dezelfde conclusie. We doen ons best op onze eigen manier en voorwaardes.
    Thanx!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het knap dat je tien dagen kunt wachten voordat je tot een aankoop overgaat!
    Ik ben altijd bang dat het dan al uitverkocht is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk stukje! Ik ben het helemaal met je eens: iedereen heeft z'n eigen manier en vooral ook, eigen spelregels! En gaat het uiteindelijk niet om bewuster omgaan met geld/wat je hebt en niet of je dat nu uit die pot gekregen hebt, of uit die andere pot? Ik probeer bij mezelf (en dat geldt zowel als ik het uitgeef, als wanneer het uit de gezamenlijke pot of de pot van vriendlief komt) gewoon te kijken naar de aankoop zelf: wil ik het, word ik er gelukkiger van, wil ik er ruimte/tijd aan kwijt? Een 'nee' is dan een 'nee' en van een 'ja' zal ik dan zeker weten genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De truc 'als ik het over tien dagen nog wil' gebruik ik ook graag. Vaak is de behoefte dan weer weggezakt, en kun je prima zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je slaat de spijker op zijn keiharde
    KOP! :-D

    Iedereen consuminderd op zijn eigen manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik ben volger geworden van het blog van Merel, het lijkt mij een heel eluk en intressant blog, alleen al van jouw uitleg erover. Maar heb nu geent ijd om het gaan uit te spitten, dat zal voor een ander moment zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben het helemaal met je eens, iedereen doet het op zijn eigen manier! Daarom is het zo leuk om de ervaringen en ideeën van anderen te lezen. Als je iets een goed idee vindt pas je het toe en anders laat je het voor wat het is!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Groot gelijk ..ik vind je lief...altijd zo
    bekommerd om anderen!
    En inderdaad iedereen leeft volgens zijn eigen
    waarden en idealen en laat dat nu net zo mooi
    zijn in het leven, dat iedereen zo verschillend
    is en we veel van elkaar kunnen leren :)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen