dinsdag 28 september 2010

Overzicht oktober

Pukman en ik zijn heel verschillend. Maar over een ding staan wij op een lijn. Hoe wij de financieen regelen, of eigenlijk dat ik de financieen regel. Wij hebben een en/of rekening, zowel wat betreft de betaalrekening als de spaarrekeningen. Pukman weet wat er binnenkomt, eruit gaat, wat onze vaste lasten zijn, maar hij bemoeit zich er verder niet mee. Alle rekeningen worden automatisch betaald. Ik hou de rekening in de gaten. Elke dag. Dan wil ik weten wat het saldo is, wat er af is geschreven en wat er nog af moet. Elke maand stel ik een budget op. Inkomsten, uitgaven (die verschillen wel eens per maand), boodschappengeld, overig (tanken, verjaardagen, kleine hh posten, collectes enz.) En het spaarbedrag natuurlijk. Dat stort ik altijd vooraf.
Aankomende maand kunnen wij extra sparen, maar hebben wij ook extra rekeningen.

Vaste lasten                                       920,-
Overig                                               250,--
Brand/inboedelverzekering                 370,--    
Krant                                                 67,50
Dela                                                   42,37
Rekening Menzis                               106,58
(restant eigen bijdrage)
Puk en Pukman                                100,--
Puk en Pukman extra                        200,--
Boodschappen                                  300,--
Sparen                                            3000,--  ( inclusief spaarloon 2452,--)

Wij hebben deze maand exta rekeningen, maar omdat wij het spaarloon hebben gekregen, gaat er toch nog een aardig bedrag naar de spaarrekening. Ik hoop dat ik met het bedrag "overig" uitkom. Volgende maand is schoonmoeder jarig en wij willen haar een mooi cadeau geven. Ze is nog steeds van slag door die beroving. Het geld is zij kwijt.

Ik hen het wel gered met 300,-- boodschappengeld. Ik blijf dat per maand doen, maar dan begin ik de eerste. Dan schrijf ik ook alle extra kosten op.Dat heb ik dit keer niet echt gedaan. Maar vrijdag is het 1 oktober en dan schrijf ik alle boodschappen en extra kosten op. Eind oktober volgt dan een overzicht.

De brand/inboedelverzekering komt eens per jaar. 1 oktober word hij weer afgeschreven. Net als de krant en de Dela. Die gaan per kwartaal.
Er zit geen post kleding bij, omdat wij nog genoeg hebben.

Zoals je ziet is er in het overzicht ook een bedrag opgenomen van 200,-- extra voor Pukman en mijzelf.
Ik had al eerder gezegd dat Pukman en ik verschillend zijn. Ik was ( en ben) spaarzamer dan Pukman. Hij was meer van het uitgeven. Nu is dat ook wel veranderd. Maar ik heb hem het nut van sparen bijgebracht en hij remt mij soms een beetje af. We leven nu ook, Pukje, zegt hij dan. En dat is waar. Dus soms  (hooguit 2 keer per jaar)  nemen wij een extra bedrag. Niet zo heel veel, maar toch leuk. En dan is het best apart, dat wij dan allebei heel goed nadenken wat wij ermee doen. Het word niet zomaar uitgegeven.

Dit ons overzicht voor oktober en ik ben er blij mee.

Geniet van deze dag

Puk

6 opmerkingen:

  1. Ziet er netjes uit zeg! Prettig, om overzicht te hebben. Dan schiet je met rekeningen ook minder in de stress, omdat je weet dat het wel kan. Of niet natuurlijk, maar dan zal het stressniveau alsnog vast iets lager zijn dan wanneer je helemaal geen idee hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb op de pc ook een tabel staan met elke post die binnenkomt, en alles wat buiten gaat, maar elke maand is er wel iets extra dat buitengaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is inderdaad handig zo'n overzicht, doe ik ook. Maar af en toe komt er toch nog wel eens iets onvoorziens, ik probeer dan ook iedere maand geld apart te houden voor het kopje onvoorzien.

    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig puk zoveel sparen!!
    Zover ben ik nog niet hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vraag me af of je niet erg veel betaald voor je verzekeringen, maar dat is lastig in te schatten, wellicht een tip?

    http://www.depremievergelijker.nl/opstalverzekering/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ geldover

    Dit bedrag bestaat uit brand/inboedelverzekering
    W.A. verzekering en rechtsbijstandsverzekering. Vooral die laatste is niet goedkoop, maar Pukman wil hem perse houden.

    Puk

    BeantwoordenVerwijderen