donderdag 16 september 2010

Over meter- warmte en waterstanden en boodschappen.

In Augustus 2007 ging middelste zoon het huis uit en in Mei 2008 jongste zoon. Het energieverbruik en het waterverbruik ging toen naar beneden. Ik heb het op een rijtje gezet:

Energie                2006             7064  kWh
                           2007             6261  kWh
                           2008             5099  kWh
                           2009             4408  kWh
                           2010             4016  kWh

Warmte              2006              26,49   GJ
                          2007              20,30   GJ
                          2008              21,60   GJ
                          2009              22,48   GJ
                          2010              21,89   GJ

Water                2006               183   m3
                         2007               209   m3
                         2008               223   m3
                         2009                 75   m3
                         2010               104   m3

Er is een duidelijke verandering na het jaar 2008 wat betreft energie- en waterverbruik. De warmte is eigenlijk een beetje hetzelfde gebleven. Middelste en jongste deden boven de verwarming niet aan, maar waren ook veel weg.
Wij doen de verwarming in de kamer aan en dat is er maar een. De verwarming van de ( open) keuken hebben wij eruitgesloopt, toen er een nieuwe keuken geplaatst werd. In de hal hebben wij hem soms aan, als het heel erg koud is. Boven staat hij nergens aan. Ook niet in de badkamer. De verwarming hangt erg hoog en voor die korte tijd doen wij hem niet aan. In de slaapkamer heb ik hem nooit aan, tot verdriet van Pukman. Ik kan nu eenmaal niet in een warme slaapkamer slapen. Het liefst zet ik nog een raam open. Dat deed mijn moeder ook altijd. Als ik in de winter de straat inliep, waar ik woonde, stond er een raam open en daar woonde ik! Pukman heeft een aparte thermometer. Die geeft niet alleen de temperatuur aan, maar ook wat je aan moet trekken. Als het ( in zijn ogen) weer eens te koud is moppert hij: Er staat dat ik met een lange broek en een jas aan in bed moet stappen.hahahah.

Het energieverbruik is na 2008 sterk naar beneden gegaan. Net als het waterverbruik. De energierekening loopt van juni tot juni, net als de warmte. De waterrekening loopt van februari tot februari.
Tot nu toe heb ik altijd geld teruggehad. Behalve de waterrekening dit jaar. Toen moest ik iets bijbetalen. Dat haal ik van de Buffer af.

Nuon zorgt voor de warmte en transportkosten
Oxxio zorgt voor levering van de energie. Dit hebben wij voor 5 jaar vastgezet.
Ik ben vooral trots dat ik na de strenge winter toch nog wat geld heb terug heb gehad van de verwarming.

Aan boodschappen heb ik uitgegeven:

Vomar            12,64
Deen              14,29
Lidl                20,55     Hierin zit een bedrag van 5,-- voor een HDMI kabel
AH                17,29
                 ------------
Totaal            64,77 -  5,-- =  59,77 aan boodschappen. Binnen het budget gebleven. Wij hadden zondag eters en daar hadden wij wat extra boodschappen voor gehaald.

Vanaf  afgelopen maandag weer 70,-- in de knip.

Geniet van deze dag

Puk

10 opmerkingen:

  1. Zo jullie zijn echt minder gaan gebruiken, wij hadden dat vorig jaar.
    Manlief waste altijd af onder een stromende kraan(ja ik weet het zonde,zonde,zonde).
    Toen kregen we van mijn broer een vaatwasser, (hun dochter heeft 8 weken bij ons gebivakkeerd) een kleintje maar heerlijk.
    Toen we de afrekening kregen hadden we veel minder water en gas verbruikt.
    Ben altijd benieuwd wat we elk jaar weer verbuiken.
    Het is bij ons in het onderhuis altijd steenkoud dus daar moet echt de vermarming aan.
    Ik denk er wel over om een veer op de deur te zetten, wnat die blijft nogal eens openstaan.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kinderen zijn duur!!! Dat zie je maar weer. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat scheelt dat zeg....ik zal even vragen of ze op willen schieten hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi lijstje om zo het verschil te zien in verbruik. Ik ga ook de meterstanden weer opnemen daar is het laatste half door mijn ziekenhuisopname de klad in gekomen.

    En mijn blog is inderdaad weg. Ik kon mijn draai er niet in vinden. Ik zit te twijfelen of ik anoniem zal bloggen zoals ik eerst met mijn kasboek had. Of niet anoniem en dan gezellig over ons gezin en mijn leventje. Nu hing het er een beetje tussen in als je begrijpt wat ik bedoel.

    Groetjes Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorig jaar moesten we € 1200,- bijbetalen omdat het voorschotbedrag te laag was, dit jaar moeten we dan quitte spelen. Dacht ik vandaag de eindafrekening te krijgen is die slimme meter van Oxxio stuk, hij geeft de meetgegevens niet door, hoezo slim. Nu wordt die pas over een maand gemaakt, nou ja als hij maar niet op tilt slaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wil ook nog steeds ons energieverbruik eens onder de loep nemen, maar ja.....druk druk druk.
    Wel mooi om te zien, hoe jullie steeds minderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo goed zeg! Ik vind het moeilijk....maar het lukt wel. Zal ook weer eens snel een update geven! Succes Puk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Isabelle
    Jammer dat je gestopt bent. Ik las je blog erg graag!. Maar ik begrijp je wel. Ik vind het leuk om verhalen er op te zetten, maar alledaagse dingen of bezuinigen wil ik ook wel vertellen. Ik probeer nu een beetje van alles wat. Ik weet ook niet zo goed wat anderen leuk vinden om te lezen. En ik hoop dat je mij toch een beetje blijft volgen!

    Lieve groetjes Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauww!!! Dat scheelt haha! Wij zijn nu ook in het stadium beland dat onze kinderen in hun laatste jaartjes thuis wonen. Ik ben heel erg benieuwd hoeveel we dan minder water gaan gebruiken. Maar tot die tijd geniet ik ook heel erg van de gezelligheid van jonge mensen in huis, zo leker kneuterig nog! Dat wil ik nu nog niet missen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb respect voor mensen die alleen de kamer verwarmen. Door een longziekte van 1965 tot 1978 kan ik echt niet tegen temperatuurwisselingen. Ik zou er ook prompt weer ziek van worden. In het hele huis -een semi bungalow- staat alles open. (Comfortabel warm en ong. 1200 kuub gas)De kinderen zijn de deur uit, maar ook die kamers blijven verwarmd. Bij ons zijn de slaapkamers ongeveer 13 graden. Ik leef mee met de mensen die niet in een warme slaapkamer kunnen slapen. Een half jaar ongeveer is het door de natuur al warmer dan die 13 graden. Slapeloosheid dus, hoe houd je dat dat halve jaar vol?
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen