vrijdag 17 september 2010

Bevolkingsonerzoek

Pas geleden kreeg ik een oproep voor een Mammografie en woensdag ben ik geweest. In oktober/november word ik opgeroepen voor een uitstrijkje. Bij deze onderzoeken sta ik altijd vooraan.

Mijn moeder was 39 jaar, toen er bij haar baarmoederhalskanker werd geconstateerd. Het begon na de geboorte van mijn jongste broertje in januari. Ze verloor steeds een klein beetje bloed, maar de huisarts wuifde het weg. Ze stond erop, dat er een onderzoek plaatsvond en ze bleek een zweertje aan de baarmoederhals te hebben. Ze werd aangestipt. Een keer, dacht ze, maar ze moest elke week terugkomen. Op een gegeven moment kon ze moeilijk lopen en al helemaal niet meer zitten. Toen heeft ze er op aangedrongen, dat er een stukje weefsel werd weg gehaald voor nader onderzoek. De volgende dag werd ze gebeld: ze moest met spoed worden opgenomen. Conclusie: baarmoederhalskanker.Het was inmiddels december. Ik was bijna 13 jaar. Volgens de arts in het ziekenhuis was zij een tikkende tijdbom. Zij heeft nog een tijd in het ziekenhuis gelegen en had een lange herstelperiode. Baarmoeder en eierstokken zijn weggehaald en ze kwam vervroegd in de overgang. Wij hebben een jaar lang gezinshulp gehad. Om de zes weken iemand anders. En toen begon het wachten 5 jaar lang.

Mijn moeder heeft geluk gehad. Ze is genezen. Deze maand word ze 82 jaar. Daarom sta ik altijd vooraan war betreft dit soort onderzoeken.

Als jullie in deze leeftijdscatagorie vallen, doen jullie dan ook mee aan het bevolkingsonderzoek?

Geniet van deze dag

Puk

15 opmerkingen:

  1. Ik geloof niet dat ik er om zou staan te juichen, maar dit is volgens mij wel één van die dingen waarbij je je kop gewoon niet in het zand moet steken. Dus: nee, niet voor mijn plezier, maar ja, wel voor mijn gezondheid. Die dan dus maar even zwaarder weegt dan mijn plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga elke 5 jaar voor een uitstrijkje. Het is zo belangrijk. Ik ben nu 35 en mammografies heb ik ook gehad omdat er een borstkankergen in onze familie is. Ik ben er dus ook altijd bij.

    Groetjes Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sta niet te juichen, want ik het is altijd een pijnlijk onderzoek voor mij.
    Maar ik ga wel, stel je voor.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik ga ook, ben nu 35 en pas voor de 2e keer geweest.
    Ik ga eerlijk gezegd wel bij onze vrouwelijke dokter voor zoiets;-) Gr. Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het goed gekomen is bij je moeder.

    Kan me goed indenken dat je je 'graag' laat nakijken.

    Ik zal mezelf over een heel grote drempel moeten zetten, heb gezworen daar nooit meer een ander persoon dan mijn eigen vent toe te laten na twee bevallingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga wel maar zie er altijd tegenop, die mammografie is pijnlijk en twee jaar is zo om, zal binnenkort ook wel weer een oproep krijgen.
    Fijn dat het met je moeder weer is goedgekomen, 13 jaar is een leeftijd waarop je je moeder nog hard nodig hebt. Liefs, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pff, wat fijn dat het is goed gekomen zeg!!!

    Ik ga ook altijd braaf naar het bevolkingsonderzoek. Veel te belangrijk om niet te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik was 12 toen er bij mijn moeder baarmoederhalskanker werd geconstateerd door dat ze braaf aan het bevolkingsonderzoek deel nam. Gelukkig heeft ze het overleeft. Dus nee het is niet prettig maar ik neem er wel aan deel. Want ja het red levens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga zeker ook maar leuk vind ik het niet zo'n kerel tussen....ach je weet wel.!
    x Yentl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben ook al een paar keer geweest, maar sta niet te springen om te gaan..laatste keer heb ik zelfs 3x een oproep gehad zo zag ik er tegen op, gelukkig gebruik je dan weer op tijd je verstand en ga je maar weer.

    Mammografie heb ik nog niet gehad, hoorde wel dat het niet prettig is dus daar zie ik dan ook wel weer tegen op.
    Geen idee vanaf welke leeftijd dat is.

    Wat geweldig dat je moeder helemaal genezen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed dat het goed gekomen is met je moeder!
    ik ging tot verleden jaar elk jaar voor een uitstrijkje en om de twee jaar voor een mammografie. Vanaf dit jaar ga ik maar om de twee
    jaar meer omdat er anders geen terugbetaling van
    de mutualiteit meer is...
    Ik vind het wel belangrijk!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelukkig is het met jouw moeder goed gekomen.
    Met die van mij niet, ze kreeg ook baarmoederhalskanker vlak voor haar 55e verjaardag, 5 maanden later was ze er niet meer. Ik wordt over een paar maanden ook 55, en ga uiteraard elke 5 jaar voor het uitstrijkje, ik net weer een oproep gekregen om een afspraak te maken. Ik heb er ook wel een hekel aan hoor, maar moet er ook niet aan denken om niet te gaan. Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hoef er niet eens over na te denken.
    Wij hebben hier het monster vorig jaar over de vloer gehad en we hebben gelijk uitgezocht of het niet erfelijk was. En hoewel dat niet het geval was, besloten we wel allebei dat bij de overgang, waardoor het veroorzaakt werd, gewoon elke keer onderzoek laten doen.
    Hoe eerder je erbij bent, hoe beter te behandelen. En het is ook fijn om te weten dat er niks is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat het goedgekomen is met je moeder. Omdat ik 3 grote vleesbomen had is mijn baarmoeder 2 jaar geleden verwijderd, ik had er geen pijn van maar verloor iedere maand teveel bloed en had daardoor steeds bloedarmoede.
    Ik moet zeggen dat ik blij ben dat hij verwijderd is, nu hoef ik geen baarmoederonderzoeken of uitstrijkjes meer.

    BeantwoordenVerwijderen