zaterdag 11 september 2010

Begrafenisverzekering of niet?

Van de week had  Zuinigaan een blogje geschreven over haar Vaste lasten . Daarin werd een bedrag vermeld van 6,16 wat zij betaalde aan een begrafenisverzekering. Hierover waren de meningen verdeeld. Sommigen vonden het bedrag te laag en sommigen betalen het bedrag van hun spaargeld. Een basisuitvaart kost al gauw 5000,--. Als je 6,16 per maand betaald, is dat 73,93 per jaar. Voor dat bedrag ben je verzekerd voor de eerste 5000,-- Er komen altijd extra kosten bij. Een crematie is goedkoper dan een begrafenis. Denk aan wel/niet een eigen graf, vergunningen van de gemeente, steen , onderhoud graf. Dat gaat per 10 jaar. Je kunt ook voor een gemeentegraf kiezen, maar dan gaan er meerdere (onbekende) mensen in een graf. Als je voor een eigen graf kiest,kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Dan heb je toch wel 10.000,-- nodig. En dan ben je in ieder geval verzekerd voor de eerste 5000,-- .
Mijn schoonvader is vorig jaar december overleden en ik ben geschrokken  wat zo'n uitvaart kost, als je ook nog eens voor een eigen graf kiest. Er komen altijd extra kosten bij. , denk aan een koffietafel, condoleance met koffie, extra auto's.
Als je geen begrafenisverzekering hebt en geen spaargeld (wat ook voorkomt), dan zijn de kosten voor de nabestaanden. Dus het is wel goed, als er wat geregeld word.
Wij betalen per persoon 7,-- aan een begrafenisverzekering. Dat is per persoon 84,-- per jaar. Wij hebben genoeg spaargeld voor de extra kosten. Wij kunnen ook wel de hele begrafenis betalen, maar wij hebben gekozen voor een basis uitvaart en van de bijkomende kosten krijgt degene die achterblijft een rekening.
Voor iedereen is het anders en iedereen maakt z'n eigen keuze. Maar als je geen begrafenisverzekering hebt en je hebt een aardige buffer, waar je dan tussen de 7500,-- en 10.000,-- moet afhalen voor een begrafenis, heb ik liever voor 7,-- per maand een bassisverzekering en dan betaal ik een bedrag voor de bijkomende kosten. Je moet er ook nog rekening meehouden, dat er ook nog wel een partner achterblijft.

Geniet van deze dag.

Puk

6 opmerkingen:

  1. Hoi Puk,
    ik heb dezelfde keuze gemaakt. Ik heb een soort basisverzekering, die niet alle kosten dekt. De rest moet betaald worden uit de erfenis. De meerprijs wordt bepaald door de keuzes die je maakt. Wat mij betreft wordt het een eenvoudige crematie, maar als mijn nabestaanden andere keuzes maken, dan moeten ze daar een prijs voor betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het lastig en hoop er nooit voor te staan mijn man of.... te moeten laten begraven/cremeren. Ik betaal ook 21 euro per kwartaal voor ons gezin. Basis, maar voldoende. Niet voor een graf, maar ik wil toch in rook opgaan zoals ik ben; een roker ;). Hetgeen er in die verzekering zit is voldoende. Voor maximaal 50 mensen een koffietafel/kaart (is zat, de rest blijft maar fijn weg) en de 'normale' kosten van mijn crematie. Ik heb geen speciale wensen: ik ga niet tot in mijn dood anderen mijn wil opleggen (zoals ik wel mensen ken die dat wel doen). Ik hoop mijn gezin niet te overleven. Maar anders worden ook zij gecremeerd. Ik heb geen behoefte aan kerkdienst en andere fratsen. Ik kom er normaal ook nooit.
    Het is een hele oude vereniging die verzekering. Vandaar zo goedkoop.
    Niemand hoeft zich dus in de schulden te steken voor ons. Dat is voldoende toch?
    Ik trap niet in zo'n dure verzekeringen. Hier is ook zo'n pipo geweest die ons een 'aanvullende verzekering' aan probeerde te smeren; 45 euro per maand per persoon. Ik heb hem uitgelachen (niet netjes, maar het overkwam me)
    Hij stond zo weer buiten, zonder een polis te hebben verkocht ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet je eerlijk zeggen dat, stel je voor dat mijn man of kinderen komen te overlijden het me geen donder zou kunnen schelen wat ik moet betalen. Daarom heb ik ook geen begragenisverzekering. het geld is er, als het nodig is.
    Mijn zager is anderhalf jaar geleden op zeer jonge leeftijd overleden en dat geld is dan zo onbelangrijk. Ik ben het met je eens dat als je geen spaargeld hebt, je zo'n verzekering wel zou moeten hebben. Ik wil er liever niet denken....wil er niet mee bezig zijn. En als het ooit nodig is...dan betaal ik alles zelf. Lekker belangrijk...tenminste zo voelt het voor mij. Mijn hubbie denkt er hetzelfde over.
    Affijn...een hele andere mening....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bedoel natuurlijk mijn zwager. hahaha....ben een beetje moe van het kinderfeest. Is te merken he?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Merel
    Ik begrijp je heel goed. De vader van mijn schoondochter heeft een maand voor haar trouwen zelfmoord gepleegd. Hij was gescheiden en woonde alleen. Hij had geen begrafenisverzekering. Zijn kinderen moesten toen zijn begrafenis betalen, welke best wel sober was. Hij kostte evengoed 5000,--. Dat hebben ze zelf moeten betalen. Persoonlijk vind ik dat je dat je nabestaanden niet aan mag doen. Buiten het feit van z'n plotselinge dood, het verdriet en dan iemand opzadelen met de kosten. Iedereen maakt daarin zijn eigen keuze, prima, maar iemand benadelen is een ander verhaal.

    Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik rekende net even door.
    Voor €7 per maand, dan moet ik minimaal 85 worden, wil ik voor zo'n verzekering rendabel worden als ik op m'n 25e begin met betalen.
    Dus zo erg is het allemaal niet.
    Dus bespaartechnisch is het geen slecht idee.

    Ik heb pas m'n opa verloren en hoe het bij zijn begrafenis geregeld was, was vooral heel passend en mooi. Hij was er sinds 15 jaar voor verzekerd. Dus de bijkomende kosten bleken niet zoveel te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen