zondag 19 september 2010

Pukman als huisman

Het heeft er altijd al ingezeten. Pukman en het huishouden. Hij komt uit een gezin van acht kinderen en heeft al vroeg geleerd voor zichzelf te zorgen. Hij hoort bij de "bovenste vier"en zijn moeder was druk met de "kleintjes". Hij streek al vroeg zijn eigen kleding en was gewend om op te ruimen. Hij moest al op jonge leeftijd altijd zijn eigen speelgoed (het beetje dat hij had) zelf opruimen. Ikzelf was nogal een rommelkont. Ik had een eigen kamer en maakte er een rommeltje van. Van opruimen had ik nog nooit gehoord. Tot mijn moeder kwaad werd en alles op mijn bed gooide.Als ik wilde slapen, moest ik wel opruimen. Ik pakte alles op, gooide het gedeeltelijk onder mijn bed en de rest propte ik in mijn kast. Je moest hem alleen niet meer openmaken. Dit soort "opruimen" had mijn moeder snel door. Nu hou ik van een opgeruimd huis, maar dat is niet altijd zo geweest. maar ik dwaal af.......

Pukman draait zijn hand niet om voor het huishouden. Vroeger deden wij dat samen in het weekend. Na de koffie stonden wij op en begonnen ergens. Pukman meestal boven en ik beneden. Als de een wat eerder klaar was, ging je de ander  helpen. Het liep gewoon. Pukman maakt het toilet schoon, de badkamer krijgt een goede beurt (ook de douchecabine) en hij verschoont de bedden. Hij stoft, hij veegt en hij zuigt.
En goed ook. Pukman houd van koken. Dat komt goed uit, want ik heb er een hekel aan. Ik wil hem wel eens helpen, maar verder dan de tafel dekken kom ik meestal niet. . Vroeger streek hij zijn eigen kleding, maar dat doe ik nu. Shoppen vind hij ook leuk. Sterker nog,hij vind het leuker dan ik. Af en toe heb ik geen zin en blijf liever thuis. Zegt Pukman: Kom Pukje, we gaan lekker winkelen en ergens koffiedrinken, of lunchen, ik trakteer. ( Ze bestaan, mannen die winkelen leuk vinden). Ik denk weleens, dat Pukman zijn roeping is misgelopen. Huisman was echt iets voor hem geweest. Hij geeft het ook zelf toe. Hij heeft een kantoorbaan, maar had hem zo ingeruild om huisman te worden. En hij was ook een goede geweest. Voor baby's zorgen draait hij zijn hand niet om. En ook niet als ze ouder worder. Hij stond en staat altijd voor ze klaar. Hij was altijd heel bezorgd, als ze in het weekend uitgingen. Lag Puk te slapen, Pukman lag wakker met de mobiele telefoon naast zich op het nachtkastje, om ze te helpen, mocht er gebeld worden. En er werd wel eens een beroep op hem gedaan. Hij kon pas slapen, als hij midden in de nachr geschuifel hoorde. Dan waren zijn "kindertjes"thuis. Ik had een soort zesde zintuig. Ik was er van overtuigd, dat ze niet in zeven sloten tegelijk liepen. Pukman doet het goed als parttime huisman (hij heeft een volledige baan) . Mensen zeggen, dat ik verwend ben...............Ik ben gewoon gelukkig!!

Geniet van deze dag

Puk

8 opmerkingen:

  1. Heerlijk he zo'n man die van koken houdt, ik heb er ook een en profiteer daar van.
    Fijne zondag, liefs, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zeg! Mijne helpt gelukkig ook wel in het huishouden, maar die heeft vroeger nooit wat hoeven doen, en heeft het dus ook niet geleerd, waardoor hij op dat gebied nog wel wat extra inzicht op zou mogen doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moest even erg lachen om je opmerking: hij stoft, hij veegt en hij zuigt.. deed me denken aan de stoere stofzuiger uit denenmarken (ken je de reclame van vroeger?)

    Geweldig zo'n man! Euroman helpt wel mee als ik het vraagd.. máár moet het wel vragen want uit zich zelf ziet en doet hij niets in het huishouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig zo'n man als echtgenoot. Geniet er maar lekker van.
    Mijn man helpt wel, maar niet zo als die van jou als ik dat zo lees. Maar dat hoeft ook niet. Ik ben volkomen tevreden met hem , zoals hij is hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw zeg, wat handig! Manlief doet wel eens wat als ie zin heeft, maar ja, ik ben thuis, dus kan ik niet verwachten dat hij naast werken/verbouwen/en een ontzettend lieve papa zijn ook nog meer in het hh doet.
    Van winkelen houden we allebei niet. Dat scheelt ;)
    Koken vind ik wel leuk. Strijken zou ik wel iemand anders voor willen vinden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig toch zo.

    Hebben 'wij vrouwen' echt geen tastforce voor nodig, geen postbus 51 campagnes of andere zooi. Als het goed zit samen, zijn dat soort dingen geen 'lasten' of 'taken' maar gewoon dingen die je doet...

    (maar toch bof je wel met zo een fijne vent!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, ik dacht even dat je het over mijn man had.De mijne is de oudste van 8 kinderen, ook nooit te beroerd om in de huishouding wat te doen, als hij de schoenen niet poetst gebeurt het niet, ik doe dat niet. Ook gaat hij graag shoppen. Alleen dat koken, dat doet hij wel eens, maar niet zo graag. Daarentegen onderhoudt hij het huis en de fietsen, auto e.d. Hij is gewoon de liefste klusser voor mij, en voor de kinderen naast zijn fulltime baan in het onderwijs. Daar ben ik al 30 jaar blij mee. Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn man komt uit een gezin waar 7 kinderen zijn, maar daar moesten de meiden alles doen met als gevolg dat hij alleen wat doet wanneer ik het hem vraag. Dat heb ik hier met de jongens en 1 meid wel even anders geregeld. Hij is er aan gewend om heel goed te delegeren, maar de kinderen wijzen hem er regelmatig op dat hij dingen ook zelf kan doen. Ik ben dan wel thuis en werk een beetje, maar in het weekend gaat het wwerk gewoon door. Hij zal echt geen hand uitsteken uit zichzelf. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen