woensdag 22 september 2010

Over strijken en kraamzorg

Ik heb strijken nooit leuk gevonden. Echt een hekel had ik er niet aan, maar ik liet het zo oplopen, dat de moed mij in de schoenen zonk, als ik de stapel zag. Ik wist niet waar ik moest beginnen. Op een gegeven moment streek ik alleen maar wat ik nodig had. Met twee kleine kinderen en de derde op komst niet echt handig. Maar ik was echt van plan de stapel weg te werken, voordat ik zou bevallen. Maar goede voornemens worden bij mij niet altijd uitgevoerd. Dus toen ik was bevallen van jongste zoon, staarde mij een hele grote stapel strijkgoed aan. Ajjjj....... We hadden een leuke kraamhulp, eentje die het gewend was om in een gezin met drie kinderen te werken. Maar ik schaamde mij wel voor de strijk. Verontschuldigde mij en zei dat het wel weer in orde kwam (zucht;). Ohhhh.....wat heerlijk, mag ik het doen?!, zei ze. Nou, zei ik, ga je gang, als je het niet erg vind? Nee, heerlijk, zei ze.Ik ben gek op strijken. Nou, dan ben je aan het juiste adres, zei ik. In de acht dagen dat ze er was, heeft ze alles weggestreken, ook de nieuwe was bijgehouden, voor jongste zoon en mij gezorgd en voor de andere twee kindertjes. Ze ging als een wervelwind door het huis, zorgde voor de visite, deed de boodschappen en nam de twee kindertjes mee, kookte het eten, ruimde alles weer op en had nog tijd genoeg voor een kletspraatje en een kopje koffie en thee. Kortom een wereldwijf!! Ik heb vreselijk zitten huilen, toen ze wegging. De eerste paar dagen miste ik haar heel erg en ook haar liefde voor strijken. Oudste en middelste zoon stonden met open mond voor hun kledingkast. Ze wisten niet, dat ze zoveel kleding hadden. Ik heb het niet lang volgehouden. Maar ik heb het wel geprobeerd. Strijken is nog steeds geen hobby, maar een kraamhulp die zo van strijken houd ,tja.... dat zit er niet meer in.

Geniet van deze dag

Puk

9 opmerkingen:

  1. Strijken is zooo niet leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de noodzaak voor strijken wat minder zie, nu ik het zelf moet doen. Toen ik het bij mijn moeder op de stapel mocht gooien, mocht alles wel gestreken worden. Nu let ik er zelfs op met kleding kopen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou wel van strijken :)
    Een zalig muziekje erbij en starten maar, alleen
    nu met dat nachttarief en weekendtarief vind
    ik het soms wat lastig....savonds ben ik soms
    te moe om om negen uur nog te beginnen en in
    het weekend vind ik het soms wel erg omdat je
    in het weekend ook andere leuke dingen kan doen,
    maar met twee studenten op kot (kamers) moet ik
    wel in het weekend strijken.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik strijk na iedere was dan loopt het niet zo op en het is zo klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een man die vaak strijkt!
    Ik doe nl altijd net of ik het niet zo goed kan...en tja...hij beweert dus dat hij het beter kan. Laat zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk vind ik het. TV aan en strijken maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Puk, ik heb je ook toegevoegd aan m'n linkjes. Ik vindt je blog altijd erg leuk om te lezen! Ik heb ook een hekel aan strijken, ik strijk alleen de dingen die echt moeten. Ik ken mensen die ook kussenslopen enzo strijken, maar daar begin ik niet aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De kraamhulp hier was stiekem heel blij dat ze gewoon lekker kon keuvelen met kindlief.
    Wegens nog thuiswonend werd alles gewoon schoongemaakt, gewassen en gestreken, zo in de kast gelegd.
    M'n kraamhulp heeft elke ochtend lekker even een rustig momentje gehad en heel erg veel dingen verteld die ik nog niet wist.
    Vond het voor haar ook wel goed, wanthet wat op dat moment zo druk, dat er alleen tijd was om 1 dagdeel bij een nieuwe moeder langs te gaan.
    Hierdoor kwam ze wel ruim 2 weken lang elke ochtend langs.

    Strijken vind ik niet zo vervelend. Maar ik hou het niet langer dan een uur achter elkaar uit. Dan krijg ik last van m'n rug. Ik ga er ooit nog eens iets op verzonnen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had bij de derde twee kraamhulpen. De eerste was net zo'n wervelwind als die van jou, streek ook alles. Deed het volgens mij ook al 20 jaar (begin 40 was ze) en daarna de tweede, net zo oud maar nog in opleiding en die wist niet hoe snel ze moest zeggen dat zij niet deed wat de oudere kraamvp deden, het werk van 8 uur in 6 stoppen dus strijken deed ze niet, bed nog 1x voor ze weg ging en ze was met alles makkelijker. Gelukkig was ik zelf ook weer snel op de been. Maar je mist ze wel!

    BeantwoordenVerwijderen