donderdag 23 september 2010

Verbouwen en sociale contacten

Zoals ik al eerder vertelde word er hier flink verbouwd. Niet alleen mijn huis, maar de hele straat. Ons huis staat nu voor en achter in de steigers. Bij de buren aan de overkant zijn de stenen van de buitenkant er al af. Dat gaat bij ons ook binnenkort gebeuren.Het geeft een hoop herrie en ik blijf niet altijd thuis. Ik ga naar de bieb,lekker lezen en koffiedrinken. Ik heb nog een bon liggen. Dan betaal ik voor eeen kopje koffie 1,--euro.

Wij hebben de schuttingen moeten verwijderen. Niet alleen wij, maar alle buren. En het lijkt dat door het wegvallen van de schuttingen, ook de drempel is weggenomen om eens een praatje te maken. Mijn buurvrouw kende ik niet zo goed. Wij zeiden elkaar vriendelijk gedag, maar daar bleef het bij. Nu onze tuinen tijdelijk een zijn geworden, kom je elkaar vaker tegen. Je maakt eens een praatje en vraagt hoe het gaat. Toen hoorde ik dat zij geopereerd moest worden en dat zij daar zo tegenop zag. Ze woont alleen en heeft een bijstandsuitkering. Ik heb haar toen verteld, dat zij door ziekte bij de verbouwing hulp kon krijgen van de gemeente. Dat wist zij niet. Maar dat is nu geregeld en ze is helemaal blij. Wij komen elkaar nu regelmatig tegen. Ik maak foto's van de verbouwing. De buurvrouw kwam naast mij staan en begon een praatje. Ik heb beloofd om van haar huis ook foto's te maken. Zij heeft geen toestel. Als alles klaar is, krijgt ze van ons de foto's. Kunnen wij nog eens tegen elkaar zeggen hoe heftig het was. Loop je door de straat, wenkt een andere buurvrouw en vraagt hoever ze zijn bij ons. Daar maak je ook weer een praatje mee. Ik heb er heel erg tegenop gezien, tegen de verbouwing, maar het is op een rare manier gezellig. Je helpt elkaar, je informeert elkaar. Er is een soort verbroedering en dat is leuk.
Zaterdag is het Burendag. Ik ga mijn buurvrouw uitnodigen voor een kopje koffie. Lijkt mij heel gezellig.

Geniet van deze dag

Puk

9 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg!! Hier zitten de buren niet echt in de buurt, dan ben je toch wat meer op jezelf, hoewel ik het best leuk zou vinden om een beetje 'af-en-toe-bakkie' contact te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil nooit meer contact met mijn buren. haha, maar dat is een ander verhaal. Fijn dat het zo gezellig is bij jullie met die verbouwingen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gezellig zo Puk! Het is zo belangrijk om leuk contact met je buurtgenoten te hebben, een praatje, een spontane aanloop om te informeren hoe het met iemand is, een bakje koffie en ok de ene keer heb je meer tijd dan de andere keer, maar dat geeft toch niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee zo'n burendag. Bij ons in de buurt (een nieuwbouwwijk) wonen veel werkende stellen dus zie je elkaar niet zoveel. Nu ben ik ook iemand die het af en toe heel fijn vind om juist niemand te spreken, gewoon even lekker alleen met mijzelf dus ik heb er niet zo'n moeite mee. Op mijn werk spreek ik altijd erg veel mensen en heb ik er thuis niet zo'n behoefte aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O,ik wil ook wel een koppie bij je doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk he al die onverwachte contacten.
    Wij hadden dat vorig jaar tijdens onze verbouwing ook, wildvreemden vroegen wat we aan het doen waren.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In reactie op jouw reactie: dat is het plan; onze tijd komt nog wel!
    Maar vooral; wat ben je toch een lieverd. Dikke knuffel en bedankt voor de steun!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel grappig is dat. Ik vind dat ook altijd (vooral eerder) als de stroom uitviel dan stond opeens iedereen op straat en was het reuzegezellig.

    BeantwoordenVerwijderen