maandag 13 september 2010

Pesten en wat het met je doet.

Ik keek pas geleden naar SOS Sonja. Daar kwam een vrouw in voor, die op school heel erg gepest was door haar gewicht. En terwijl ik haar verhaal volgde, dwaalden mijn gedachten af. Want die vrouw was ik!


Ik zit weer op de lagere school en ben zeven jaar oud. Ik huppelde blij naar school, want ik had een bril gekregen. Het zat er al een tijdje aan te komen. Mijn ogen werden steeds slechter en ik moest steeds dichter bij het schoolbord gaan zitten om nog wat te lezen. Maar ik voelde mij blij. ik kon eindelijk weer zien! Mijn klasgenoten dachten daar duidelijk anders over. Ik was "De Brillejood". En dat ben ik de rest van mijn lagere schooltijd gebleven. Niemand vond mij meer leuk. Ik werd als laatste gekozen met gym. En de twee partijen kregen nog ruzie ook, want niemand wilde mij erbij hebben. Ik heb vele jaren dezelfde leraar gehad. Die was een dag voor mij jarig. En hij kreeg het altijd voor elkaar om dat op mijn verjaardag te vieren. Zie je het voor je? Ben je jarig, een trommel met traktatie voor de kinderen, wat lekkers voor de leerkrachten en in je mooiste jurk naar school. Daar zit een leerkracht, die een feestje geeft, omdat hij een dag eerder jarig was,maar dat niet kon vieren. Als hij praatte, spuugde hij altijd. Mijn bril zat onder. Niemand die mij zag zitten. Nee, de lagere school was geen succes.

Toen was ik twaalf en ging naar de middelbare school. Ik had inmiddels een broertje erbij gekregen. Ik was nogal een laatbloeier. Speelde veel met mijn broertje en zat dagen met hem in de zandbak, samen met mijn barbies. Ik zei het al : Een laatbloeier.Op de middelbare school ging het al niet veel beter. Er zaten twee meisjes in de klas, ik weet zelfs hun namen nog, die alles bepaalden wat er in de klas gebeurde. En die twee hadden het op mij voorzien. Niemand mocht zich met mij bemoeien, niemand mocht met mij praten en dat deden ze dan ook niet.Met twee klassen tegelijk hadden wij handwerken. En ohhh, als iemand met mij praatte, onderging zij hetzelfde lot. Dus ik zat altijd alleen. Twee jaar lang. Ik droeg nog geen BH. Was ook nog niet nodig. Ik werd daar zo mee gepest, dat ik mijn moeder om een BH smeekte. Maatje 65AA en ik moest hem nog opvullen ook. Maar het pesten ging door. Tussen de lessen door liep ik op de gang en werd dan altijd gepakt. Ze lieten mij struikelen, een hield mij vast,terwijl de ander in mijn maag stompte, inkt in je tas gooien, je schriften uit je tas halen en laten verdwijnen. Zelfs op het toilet was ik niet veilig. Ik heb het wel aan mijn ouders verteld. Mijn vader is nog met met de ouders gaan praten,maar dat schoot niet op. Ik wilde niet, dat hij met de directeur van de school ging praten, ik was bang dat het alleen maar erger zou worden. En toen brak de dag aan, dat ik het niet meer trok. Na weer voor de zoveelste keer gestompt te zijn, liep ik kalm naar mijn klas en ging rustig zitten. Ik pakte mijn lineaal, liep op een van de meisjes af en timmerde er op los en hard! Twee jaar opgekropte woede,boosheid,verdriet, alles kwam eruit. Ik kreeg letterlijk een waas voor mijn ogen! Ze hebben mij met een paar man van haar af moeten trekken. In een heel lang gesprek met de directeur uitgelegd, wat er aan de hand was. En hij geloofde mij onmiddelijk. Hij zei alleen maar:"Waarom heb je dat niet eerder verteld?:"Die twee meisjes werden direkt van school gestuurd. Maar ik ben wel naar een andere school gegaan. De laatste twee jaar ging het beter, maar ik was wel veranderd.Kon moeilijk vriendschappen sluiten en was het geloof in de mensen een beetje kwijt.

Ik ben 16 jaar en klaar voor mijn eerste baan. Vroeger lagen de banen letterlijk voor het oprapen. De chef van een groot bedrijf kwam bij ons thuis om mijn sollicitatie te bespreken. Mijn broer, die toevallig aanwezig was en het salaris hoorde, wilde daar ook wel werken. Dus hij ging in onze woonplaats werken en ik moest naar een andere plaats. In een bedrijf met bijna allemaal vrouwen! Ook mijn chef was een vrouw. En het ging niet goed. Zij waren een hecht clubje en daar was ik. Echt een vreemde eend in de bijt, vonden zij. Ik werd genegeerd, er werd enorm over mij gekletst, kortgezegd niemand moest mij. Uiteindelijk heb ik overplaatsing aangevraagd en gekregen. Ik ging in mijn eigen woonplaats werken. Ik was bijna achttien en eindelijk had ik het naar mijn zijn. Leuke mensen en ik ontmoette Pukman.

Ik ben heel lang gepest. Op de lagere en middelbare school en mijn eerste baan. Mensen die een ander zo pesten, beseffen niet, wat ze iemand daarmee aandoen. Het doet zoveel met je. Het heeft zo'n impact. Het heeft van mij een heel onzeker en bang meisje gemaakt, die overal bang voor was en geen nee durfde te zeggen. Want als je nee zegt, vinden ze je niet aardig.

Nu ben ik volwassen, heb ik met hulp van Pukman op z'n tijd nee leren zeggen en voel ik mij een gelukkig mens. Maar diep van binnen zit nog steeds dat kleine meisje die vreselijk gepest is en die niemand moest.

Geniet van deze dag.

Puk

18 opmerkingen:

  1. Vreselijk echt vreselijk!!!!!!!!
    Ja puk ik weet er alles van...nee niet ikzelf maar mijn dochter.
    Er moest zelf politie aan te pas komen zo erg.
    Ik ga er niet over door want zelfs nu barst ik van de woede die ik nog steeds voel. Het is vreselijk als ze je kind zoiets aan doen.
    Ik kon haar gelukkig helpen en hoe.
    Ik ben niet zomaar een moeder maar een tijger.
    Jammer dat jij geen hulp haalde bij je ouders!
    Ik geef je een hele, hele dikke knuffel.
    liefs van Yentl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verhaal.
    Jammergenoeg voor mij ook erg herkenbaar. Ik heb het alleen niet zo lang gehad. "Maar" 3 jaar. Op het middelbaar onderwijs. 3 jaar Havo, 3 jaar pesten, genegeerd worden, 3 jaar ellende.
    Ik weet nog hun namen, nog wat ze deden, voel nog de woede als ik er aan denk.
    Mijn ouders namen mij niet serieus. Maar ik heb het mijn dochters niet laten overkomen.
    Ik stond achter en zo nodig vóór hen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad wat een verhaal en zo herkenbaar :( mijn dochter [ 13jaar] is op haar eerste basisschool 5jaar lang gepest ieder keer beloofde de directie beterschap, tot dat ze op een avond zei dat ze het leven niet meer zag zitten. :( in november 2009 naar een andere basisschool gegaan voor de laatste 8 maanden wat is ze daar top opgevangen en met behulp van een psychiater is ze het nu aan het verwerken.
    Ze zit nu sinds aug op de middelbare enYES het gaat goed leuke klas en al leuke "vriendinnen" alleen jammer dat er 2 meiden van haar eerste basisschool ook op die school zitten gelukkig niet bij haar in de klas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje wat een verhaal, Pukkie. Vreselijk! Ik heb pesten altijd stom gevonden en het vroeger geregeld opgenomen voor iemand die werd gepest. Op mijn basisschool werd gelukkig door docenten altijd goed ingegrepen. Op het VWO waren er genoeg die anders waren, maar elkaar hadden. Ik zwerfde een beetje tussen de diverse clubjes en had overal wel een vriend(in) bij. Een van de jongens van het 'aparte' clubje is een van mijn beste vrienden geweest. Hij was hoog begaafd, maar heeft een paar jaar geleden zelfmoord gepleegd. Drie weken nadat mijn schoonvader was overleden. Het hakte er in. Enorm. Hij was op de basisschool gepest en had het bovendien thuis heel erg moeilijk. Lang verhaal. Maar dit soort dingen maken me nog altijd woest. Wat denken ze wel niet! Mocht mijn kind ooit worden gepest, dan sta ik niet voor mezelf in...
    Je lijkt me echt wel de moeite waard. Een lief klein vrouwtje met een hart van goud ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh en dan zeg je dat ik het moeilijk heb.
    Wat erg, ik ben wel wat gepest maar had er niet zoveel last van, ik ben wel altijd een beetje een einzelganger geweest en heb soms nog wel moeite om het achterste van mijn tong te laten zien.
    Wat fijn dat je Pukman bent tegengekomen en dat hij je ook bij kon staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat naar voor je! Ik ben nu als moeder altijd bang, dat mijn kinderen zo gepest worden.

    Wat fijn dat je een man hebt die je wel waardeert!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Puk, wat een verhaal, ik word er helemaal stil van...ikzelf heb die ervaring gelukkig niet
    gehad maar mijn zoon wel in de lagere school...
    Zijn jas en broek waren altijd vuil...en hij was
    zogezegd altijd gevallen! tot ik op een keer wat
    vroeger aan de schoolpoort stond en het zag
    gebeuren....een grote jongen sleurde mijn zoon met zijn sjaal gewoon door de plassen!
    Toen ben ik direct het schoolplein opgerend en
    ben met die pester naar de directeur getrokken.
    Het is daarna nooit meer voorgevallen...gelukkig.
    ik geef je een virtuele knuffel en gelukkig
    heb je nu een mooi pukgezinnetje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verschrikkelijk, ben er helemaal stil van. Ik heb er geen ervaring mee, en als ik dit lees, prijs ik me maar weer gelukkig..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. lieve Puk,
    De tranen stromen over mijn wangen. Mijn dochter hetzelfde verhaal. Ik ben er wel achteraan gegaan maar het heeft niet geholpen helaas. Onze dochter heeft door het pesten schizofrenie gekregen en nog elke dag hebben wij het verdriet. Ik geef je een dikke knuffel en ik heb heel veel bewondering voor je dat je het hebt geschreven.
    Lieve knuffel van Jakkie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje wat naar zeg :(

    Onbegrijpelijk dat mensen dat anderen aan kunnen doen. Gelukkig ben je er goed van bekomen maar ik kan me voorstellen dat die littekens wel vervagen maar nooit echt verdwijnen.

    Een vriendinnetje van mij is nu 19 en ook altijd gepest. Het erge is dat het er nu nog veel erger aan toe gaat op sommige scholen.

    Het lijkt me verschrikkelijk als mijn kind gepest zou worden. Ik zou hem of haar gewoon thuishouden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje Puk wat een verhaal weer, als ik bij je in de klas had gezeten had ik je beschermd, wat denken ze wel die rotkinderen. Kinderen kunnen zo wreed zijn, hoezo onschuldig? Je hebt er echt krengen tussen zitten hoor. Maar ja, zo'n kind dat pest zal het thuis ook niet makkelijk hebben meestal copieeren ze het gedrag van hun ouders.
    Een kind dat uit een liefdevol nest komt doet zoiets niet.
    Zelf ben ik vroeger ook veel gepest, had ook een bril en keek nog scheel ook, ik heb wel hard leren lopen want er was een meid die me altijd achterna zat en me dan helemaal in elkaar beukte.
    Liefs, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De meeste pesters weten niet wat ze een ander aan doen.. ook ik kan er over mee praten.

    Jaren later kwam ik DE pester van mijn school tegen.
    Deze meid peste niet alleen in de klas maar teroiseerde de hele school.
    Ik stond op het schoolplein van mijn oudste en daar stond ze (14 jr later) opeens hoorde ik haar tegen een groepje dames zeggen "ik ben zo bang dat mijn kind gepest gaat worden"
    Toen werd het rood voor mijn ogen, ik heb mijn oudste naar huis gestuurde en ik ben daar volldig uit mijn plaat gegaan..

    Ze wist niet wat haar over kwam en weken later kwam ze naar mij toe met de woorden... was het dan zó erg?
    Ik ben zowat door haar heen gelopen.

    Als er 1 ding is wat ik aan zulke mensen heb overgehouden.. ik ben een pitbull geworden als het om onrecht gaat.. passief afwachten staat niet meer in mijn woordenboek!

    Puk zulke mensen krijgen hun portie echt terug, ooit staan ze aan de andere kant van de lijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben laatst ook op een groepje jongens afgestapt, die het op mijn kind voorzien hadden. Woest was ik en niet alleen op die kinderen, maar ook op de school waar ik al meer dan een jaar mee in gesprek was, omdat mijn kind al zolang buikpijn heeft. Al jarenlang krijg ik te horen dat er niets aan de hand is en nu zag ik het zelf gebeuren. Ik heb eeb hele boze brief naar de meester geschreven en gelukkig heeft hij er toen werk van gemaakt.
    Mijn kind begint over een aantal weken met sociale-vaardigheidstraining om te leren met bepaalde situaties om te gaan. Ik wil dat hij weerbaarder wordt, zeker omdat hij volgend jaar naar het middelbaar onderwijs gaat.
    Pesten is verschrikkelijk en degenen die pesten zien gewoon niet wat ze aanrichten. En helaas helpen al die mooie pestprotocollen er niet tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. IK ben altijd een buitenbeentje geweest. Nooit echt gepest, maar er nooit echt bij horen. Bij gym niet gekozen worden, niet mee mogen doen met spelletjes en dat soort dingen. Er werd nauwelijks nare dingen gezegd, er werd vooral niks tegen me gezegd.
    En toch heb ik de basisschooltijd niet ervaren als heel erg vervelend. Ik heb het geluk gehad dat ik vanaf groep 3 een vriendinnetje had. Ik heb tot op heden nog nooit langer dan 2 dagen ruzie met haar gehad. En dat was voor het laatst op de basisschool.

    Ik zag het bij m'n eigen kind in groep 2 al gebeuren. Niemand mocht meer met hem spelen, want dan hoorde je er ook niet meer bij. Dit heb ik doorgegeven aan de juffen, die hier ook al aan het werken waren. Het was opgevallen.
    In groep 3 was het bijna hel. Kindlief wilde halverwege het jaar echt niet meer. Door de juffen werd het niet goed opgepakt en hij voelde zich niet serieus genomen en begon steeds meer zelf van zich af te slaan (ook letterlijk) waardoor hij steeds problemen kreeg.
    Na 1 week in groep 4 met andere juffen, heb ik een ander kind. Hij wil naar school, komt blij uit school. Hij vindt het leuk! Ik ben zo ontzettend blij dat deze 2 dames wel met hem en vooral de klas kunnen omgaan. Dan heeft hij misschien later ook veel fijne herinneringen aan school.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat moedig dat je dit vertelt Puk.
    Ik zit nu huilend achter mijn pc want ik zelf ben gedurende mijn middelbare schooltijd 6 jaar lang gepest, getreiterd, genegeerd. Mijn ouders hebben nooit iets in de gaten gehad (ik kan het me niet voorstellen eigenlijk). Ik was zo doodeenzaam. In de pauzes sloot ik me op in het toilet. Ik heb het nog nooit aan iemand vertelt.
    Mijn kinderen weten alleen dat er een jongen bij me in de klas zat die wel eens pestte, meer wil ik ze niet vertellen. Ik wil ze niet belasten met mijn verdriet over die 6 vreselijke jaren die me voor een groot deel gevormd hebben in wie en wat ik nu ben. Maar ik wil wel dat ze weten dat zulke dingen gebeuren en dat dat erg is.

    Het is niet mijn gewoonte anoniem te reageren, maar vergeef het me voor deze ene keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kom via via op jouw blog en lees jouw verhaal. Ook ik herken het helaas. Ben op de lagere school gepest en twee jaar op de middelbare school. In 3 vwo was ik er klaar mee, heb een van de pestkoppen bijna een flinke mep verkocht (sloeg helaas mis) maar dit maakte indruk. Verder knipte ik mijn lange haar af. Maar het blijft je altijd bij, ben nog steeds soms bang om niet aardig gevonden te worden en heb een pantsertje om me heen gebouwd. Niemand laat ik nog bepalen wat en hoe ik iets moet doen, zelfs mijn man soms niet. En wat mijn kids betreft, ik laat geen moment onbenut om ze weerbaar te maken, gelukkig lukt dat goed.
    Gek he, ik zit te trillen nu ik het allemaal opschrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Jolanda
    Ik vind dat helemaal niet zo gek. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik zat te huilen, toen ik dit allemaal opschreef. Het heeft zo'n impact. Ik heb heel veel moeite met nee zeggen, bang om niet aardig gevonden te worden. Met als resultaat dat mensen over je heen gaan lopen. Pukman heeft mij wel wat weerbaarder gemaakt, maar ik kan het niet vergeten. Het blijft je altijd bij. We hebben het bij onze kinderen in de gaten gehouden. Oudste zoon werd ook gepest. Toen heeft Pukman een dag vrij genomen en heeft zich op het schoolplein verscholen. Oudste zoon deed er steeds langer over om thuis te komen. Wij wonen 3 minuten van de school. Oudse zoon werd belaagd door drie jongens, die Pukman behoorlijk hard heeft toegesproken.Het is nooit meer gebeurd. Helaas gebeurt het tegenwoordig nog steeds. En die mensen weten niet wat ze veroorzaken.

    Groetjes Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Puk,

    Wat erg, maar o zo herkenbaar. Pesten verandert je leven drastisch. Ik ben met name op de middelbare school gepest, zowel op de school voor de verhuizing op mij 14e als op de school daarna (fysiek en verbaal geweld). En ook in het zwembad was ik niet veilig. Die onveiligheid was één van de ergste dingen: je wis nooit wat en waar er weer wat zou gebeuren.
    Nu, op mijn 34e, gaat het gelukkig goed met mij, maar ik heb een hele lange weg af moeten afleggen.
    Het lucht op er nog een keer over te schrijf.

    Zo te lezen gaat het nu ook goed met jou. Fijn hoor!

    Groeten van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen