donderdag 2 september 2010

Over schulden en hoe stom kun je zijn

In een vorig blogje heb ik verteld, dat wij vroeger dure leningen hadden. Ik ben daar verder niet op ingegaan, maar heb besloten om het nu wel te doen. Toen ik het allemaal weer terugzag, ben ik zo geschrokken. Ik wist zelf niet zo goed meer dat het zo erg was.


Wij hebben op een gegeven moment een lening afgesloten van 50.000,-- gulden (22.689,--) met een aflossing van 884,-- gulden (402,--) Tussen haakjes de bedragen in euro's. Toen wilden wij ons huis verbouwen en nog meer en wilden de lening oversluiten. Inmiddels aardig wat ingelost. Maar ze stelden ons wat anders voor:

Een geblokkeerd doorlopend krediet van 40.000,-- ( 18.134,--) van 15 jaar! Daarover betaal je rente 347,--( 157,60) per maand. Dan moest er nog een premie betaald worden van 170,-- gulden (77,31) ook per maand. het was de bedoeling om aan het eind van de looptijd het volledige bedrag van de lening daarmee in te lossen. Het basisbedrag was 30.000,-- gulden(13.613,--). Er zou in aandelen belegd worden en daarmee zou het doorlopend krediet ingelost worden.

Dus wij betaalden per maand Lening 884,-- ( 402,--)

Rente doorl. krediet. 347,-- ( 157,60 )

Premie doorl. krediet 170,-- (77,31)

--------------------------

Totaal per maand 1401,-- ( 637,-- )



Dit was STOM, STOM, STOM........

Dit is een vreselijke constructie. Achteraf krijg je te horen dat je wel had mogen inlossen. Maar dat hebben ze ons vooraf niet verteld. Dus wij hebben steeds over het geheel uitstaande bedrag rente betaald.

Dus wij hebben totaal betaald: HOU JE VAST!

12 keer ( nu even in euro's ) 157,60 = 1891,20 x 15 jaar = 28.368,--

12 keer 77,31 = 927,72 x 15 jaar = 13.915,--

Totaal 42.283,--



En toen waren wij er nog niet. Wij hadden een basisgarantie van 13.613,-- euro

De lening was 18.134,-- euro. Verschil 4521,--

Niks rendement, niks goede belegging. Dit bedrag hebben wij ook nog moeten betalen!!!

Dus 42.283,-- + 4521,-- = 46.804,-- voor een lening van 18.134,-- euro.

Hoe stom kan een mens zijn. Tel daar nog een rekening van Wehkamp bij op en onze aflossing bedroeg meer dan 700,-- euro per maand. En aan het eind van de rit nog eens 4521,-- euro betalen.

De lening van 402,-- liep 72 maanden. Totaal betaald 28.944,--

Onze kinderen weten hiervan. Wij hebben het verteld, om te voorkomen, dat ze zelf in zo'n situatie komen. Maar we zijn er uitgekomen. Maar als je het zo op papier ziet staan: ruim 75.000,-- euro!! aan leningen en andere schulden denk ik wel eens : waar zat ons verstand.

Wij zijn nu schuldenvrij, op eigen kracht, door enorm te bezuinigen. Want wij hadden toen nog schoolgaande kinderen. En dat ging goed. We stonden op een lijn en hebben onze schouders eronder gezet. Misschien ben ik daarom nu nog wel aan de zuinige kant. Ik wil dit nooit meer!

Omdat wij zoveel kwijt waren aan schulden, konden wij op een gegeven moment, toen de kinderen het huis uit waren, gaan sparen. In plaats van dat het bij de bank tercht kwam, kwam het bij onze eigen bank (spaarrekening). En zo komen wij eigenlijk aan ons spaarbedrag.

Het is met de billen bloot en ik hoop, dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb. Het was een dure les, maar het is allemaal nog goed gekomen.

Geniet van deze dag.

Puk

10 opmerkingen:

  1. Poeh! Goed dat jullie het hebben afgelost! Alle respect. Ik kan veel van je leren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan wel zeggen: Hoe stom kan je zijn? Maar er zijn zoveel mensen met dit soort leningen. Het wordt allemaal zo makkelijk gemaakt en met mooie praatjes aangeboden. Het is eerder schandalig en stom van de regering dat dit toegelaten wordt. Want als je het geld niet zou kunnen lenen, zouden er ook veel minder problemen in Nederland zijn met schulden. Zoals ik in mijn laatste blog vertelde, is het bij mij nooit zover gekomen vanwege mijn man. Als hij niet zo'n spaarder was geweest, weet ik zeker dat ik me ook had laten verleiden. Ik vind het heel knap dat jullie helemaal schuldenvrij zijn en ook hiervan hebben geleerd. Jullie kinderen zullen deze fout niet maken....en dat is iets waar je ook trots op mag zijn. Succes met sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge, dat is een heel dure les geweest.
    Wel goed dat jullie de kinderen erover verteld hebt, zij zullen deze les nu niet meer zelf hoeven te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap van jullie dat jullie het helemaal zelf hebben gedaan.
    Mijn man wordt door zijn werk hier elke dag mee geconfronteerd, echt heftig.
    Ik vind het heel goed dat je het op je blog zet, het schrikt ook af vind ik.
    We gaan nog meer sparen, sparen,sparen.

    GRoeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja je denkt hoe kon dit nu gebeuren. Dat heb ik ook vaak gedacht.
    Gelukkig is bij ons de knop om gegaan. Hoeveel mensen zullen er niet nog zo dom bezig zijn.
    Hoeveel mensen zitten er nog in de shit?
    Heel veel geloof mij maar, we weten niet half wat er allemaal gebeurd achter al die gesloten deuren, het is dat ik af en toe wat van mijn man hoor want anders had ik het echt niet gelooft.
    Maar wij kleintje zijn van de ondergang gered!!
    Haleluja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel bewondering dat jullie er zelf uit zijn gekomen. En hopelijk een waarschuwing voor mensen die nog steeds denken dat ze rijker worden door geld te lenen.

    Hier in onze 'dure' buurt zie ik ook geregeld de deurwaarders langs gaan. Gisteren is er een woning ontruimd. Heel vreemd om te zien gebeuren.

    Gelukkig is het bij jullie nooit zo ver gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aandelen kopen leek zo leuk, wij hebben ze ook gekocht met de overwaarde van ons oude huis, als we het op een spaarrekening hadden gezet hadden we nu veel meer maar nu is het alleen maar minder geworden. Gelukkig hebben we belegd met geld dat we over hadden maar hoeveel mensen hebben niet belegd met geleend geld omdat het er toen zo rooskleurig uitzag? Knap dat je nu schuldenvrij bent en blijft neem ik aan, schulden kunnen zo zwaar op je schouders drukken.
    En fijn dat je dit weer met ons wilde delen!
    Liefs, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heftig verhaal, en wat een doorzettingsvermogen om te komen waar jullie nu financieel staan. Petje af!

    Groetjes Isaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ontzettend knap dat jullie zo'n enorm bedrag af hebben kunnen lossen! En je kunt wel zeggen dat het stom is, maar op zo'n moment kan het net de enige oplossing lijken, of kan het positiever worden voorgeschoteld dan het eigenlijk is. Je bent in ieder geval zeker niet de enige in zo'n situatie, maar ik denk wel een van de weinige die er zo uit kunnen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Troost je: als je geen lening had gehad was die 42000 ook weggeweest. Ik heb het op mijn 49ste in ieder geval niet overgehouden. Jij kunt in ieder geval nog opnoemen waar het gebleven is.

    BeantwoordenVerwijderen