maandag 20 september 2010

Een geluk bij een ongeluk

Dat is wat ons overkwam de vrijdag voor Pinksteren. Ik wilde die dag boodschappen doen, maar had een beetje last van mijn schouder. Toen belde Pukman en zei, dat hij twee uurtjes vrij had genomen en dat hij meeging. Je kunt nu beter niet autorijden, zei hij. Dus op naar de supermarkt en onze weekboodschappen gedaan. Alles in de kofferbak en weer naar huis. Halverwege zagen wij, dat er een kleine opstopping ontstond bij een stoplicht. Pukman minderde vaart en zag in z'n achteruitkijkspiegel een zwarte auto met een enorme snelheid aan komen rijden. Ik had niks in de gaten. Het gebeurde ook in een fractie van een seconde. Pukman schreeuwde nog iets, gooide z'n stuur naar rechts, maar een stoeprand zat in de weg. Toen volgde een enorme klap. Ik vloog naar voren, toen naar achteren en was even van de wereld. Ik voelde een enorme pijn waar mijn gordel zat. Pukman stapte uit de auto en ging naar het meisje, die voor ons stond. Wij waren door de aanrijding boven op haar geklapt. Pukman was behoorlijk van slag. Hij merkte niet eens, dat ik de auto niet uitkwam.
Er stapte een man uit de zwarte auto en begon zich gelijk te verontschuldigen. Hij had ons niet gezien en vroeg of wij het verderop bij een benzinepomp af konden handelen. Daar word ook altijd op gehamerd. Aanrijding, zoek een stil plekje. Wij naar het benzinestation en het meisje voor ons, was ook al er naar toe. Toen wij daar aankwamen, zagen wij tot onze verbazing de zwarte auto met hoge snelheid voorbijrijden. Hij ging er gewoon vandoor!! Wij geloofden het niet, twijfelden nog,maar het was toch echt waar. Hij was doorgereden! Nu was het zo dat een meisje die naast hem zat, na de aanrijding achter het stuur ging zitten. Ik was de kluts een beetje kwijt, maar Pukman had gelukkig het kenteken opgenomen. En hij bleef het maar herhalen. Wij waren onze kentekenplaat verloren en dat meisje is hem nog gaan zoeken.
We hebben de politie gebeld. Want die auto kwam echt niet meer terug. Onze verklaring werd opgenomen,want doorrijden na een aanrijding is een misdrijf. Volgens de politie bestond het kenteken niet. Maar Pukman had toch echt goed gekeken. Met het meisje afgesproken, dat zij tweede pinksterdag bij ons langs zou komen om haar schade te regelen. Na het uitwisselen van adres en telefoonnummer zijn wij naar huis gereden, langzaam. De verzekering gebeld en dan krijg je een hele waslijst aan vragen. het was inmiddels 10 over 5 en wij moesten naar een schadebedrijf. Toen wij daar binnenkwamen, kregen wij eerst koffie. Wij waren een beetje van de kook. Alles geregeld en wij kregen een leenauto. Onze auto was pas anderhalf jaar oud en er stond nog geen 10.000 km op de teller.
Gelukkig had het meisje, tegen wie wij weer aan gereden waren, niets en Pukman mankeerde ook niet veel. Ik begon ook weer een beetje bij te trekken. En het viel gelukkig mee, zeker na zo'n klap. Hij is vol op ons ingereden. En ik werd zo kwaad. Woest was ik op een gegeven moment. Wat dacht hij wel. Doorrijden en mensen achterlaten, van wie hij niet wist, hoe ze er aan toe waren. Of hoe ze verzekerd waren. Wij waren All-Risk verzekerd,maar het had ook WA kunnen zijn. En dan waren wij toch wel veel kwijt geweest. Maar wij hadden alledrie geen blijvend letsel opgelopen en dat vond ik toch het belangrijkste.
De verzekering heeft het kenteken opgezocht en het bleek wel te bestaan!! Het behoorde toe aan een leasemaatschappij. Wij denken, dat de man niet in de auto mocht rijden, alleen het meisje. Bleek ook later. Als iemand anders er in rijd, geld de verzekering niet. Ze hebben de schade bij de leasemaatschappij gemeld, alleen met een ander verhaal. Ze gingen boodschappen doen en toen ze terugkwamen, was iemand tegen hun auto aangereden en doorgereden! Hoe verzin je het. De straf was behoorlijk. Het leasecontract werd opgezegd en hij kwam op een zwarte lijst van autoverzekeringen. en hij moet de schade betalen. het had ook anders gekund. Als hij was gestopt, de situatie had uitgelegd, was er best wat aan te doen geweest. Maar nu had ik geen medelijden.
Het meisje is samen met haar vriend bij ons thuis geweest, om de schade te regelen. Zij baalde, want het was de auto van haar broer, maar dat is allemaal goedgekomen. Ook met ons. Afgezien van wat pijntjes de eerste dagen was verder alles goed. Ook financieel is het goedgekomen. De auto was total-loss. Wij kregen de aanschafwaarde uitgekeerd en hebben een leuke kleine auto uit 2006 gekocht. Wij hadden nog wat geld over en hebben dat op de spaarrekening gezet.Eind goed,al goed.

Geniet van deze dag

Puk

4 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal!! En wel heel helder van je man dat ie gelijk het kenteken gelezen heeft. Het is toch niet normaal dat mensen dat zo doen, zo maar wegrijden! Gelukkig dat degene gestraft is. En medelijden had je zowiezo niet hoeven hebben. Als iemand in een auto stapt terwijl hij weet dat hij dan onverzekerd rijdt, moet je de consequenties dragen. Ik snap dat soort mensen echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge, wat een verhaal. En dat ze dan zo maar doorrijden. Gelukkig was je man zo helder het kenteken te onthouden.
    Fijn dat jullie er niets aan overgehouden hebben, en dan bedoel ik dus dingen als een whiplash of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verhaal seg! Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen en ik alles goed gekomen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik stond te fotograferen langs een weg en dat er bijna achter me iemand zo van z'n fiets werd gereden. de auto reed ook door. Ik heb gelijk een foto gemaakt van de auto en het kenteken.
    Ik snap die mensen echt niet. Soms zou je zulke mensen...

    BeantwoordenVerwijderen