woensdag 25 augustus 2010

Wat is beter

Een weekbudget of een maandbudget. Oeff.... net begonnen en ik twijfel nu al. Bepaalde producten koop ik alleen maar in de reclame, maar dan ook wel aardig wat. Bijvoorbeeld koffie. Wij drinken roodmerk van de Lidl. Gewone snelfiltermaling. Wij hebben ook een Senseo, maar dat is meer voor een bakkie tussendoor. s'Morgens en s'avonds drinken wij "gewone"koffie. Eerst was dat het goudmerk van de Lidl, maar die was een keer uitverkocht en toen heb ik een pak roodmerk meegenomen. Wij vinden hem lekker en goedkoper, dus daar bleven wij bij. Dus als de koffie in de reclame is, koop ik wel 8 pakken. Tja... Puk en koffie. Maar dat is een ander verhaal.Hetzelfde verhaal met wasmiddelen. Koop ik ook bij de Lidl. Stel je voor, dat de koffie en de wasmiddelen in dezelfde week in de reclame zijn, dan sla ik in. Maar het slaat ook een gat in je budget. En hoe kom je de rest van de week dan door? Maar een week later zijn er geen interessante aanbiedingen en dan hou je weer geld over. Dus de ene week kan heel krap worden, en een volgende hou je geld over. Is het dan niet beter, over te stappen op een maandbudget? Zie hier mijn twijfel. Het salaris is net gestort, ik kan nog overstappen. Het houd mij wel bezig. Ik kwam onder de douche vandaan (iets te lang) en Pukman zei plagerig tegen mij: "Was je weer je geld aan het tellen?". Hij kent mij zooooooooo goed! Inderdaad, ik was onze financien aan het doornemen. Doe ik zo af en toe en onder de douche is toch wel een favoriet plekje. Lekker mijmeren. Nadeel is, dat je er te lang  onder staat. Wij hebben wel een besparende douchekop en een soort wekkertje, die aan de zijkant van de droger hangt. Die zet ik dan op 5 minuten en zodra die afgaat, stap ik onder de douche vandaan. Oke.........Als het gepiep afgelopen is. Maar ik dwaal af.
Net als met gewone koffie, koop ik de koffiepads ook alleen maar in de reclame. Van de Vomar, eigen merk. 3 pakken voor 5 euro. En wij vinden ze lekker. Het bezoek trouwens ook. Wij spitten altijd de reclame folders door, maar die worden de laatste tijd niet altijd bezorgd. Dus word er op internet gekeken.Pukman houd erg van reclamefolders. Sterker nog, hij is zelf een wandelende reclamefolder. Noem een product en hij kan je vertellen, waar je de laagste prijs betaalt en in welke winkel. Altijd handig. Pukman heeft veel sterke punten, maar ook een zwak punt en dat is zijn rug. Jaren geleden moest hij een tijdje bedrust houden, maar toen ging de wasmachine kapot. Nu heeft Pukman toevallig gouden handjes, maar als je plat op bed ligt, heb je daar niets aan. Normaal had hij naar de machine gekeken, maar omdat hij al wat ouder was, besloten wij om een nieuwe te kopen. Pukman had toch niets te doen en stortte zich op allerlei testen, wat betreft wasmachines. Uiteindelijk een goede gevonden. Hij schreef het merk en alle gegevens en de winkel waar hij te koop stond voor mij op. Want ik was degene, die dat ding moest bestellen. Het was wel grappig, komt in de winkel een verkoper naar mij toe en vroeg of hij mij kon helpen. Ja, dat kan, zei ik en noemde alles op. 5 minuten later stond ik weer buiten, wasmachine gekocht,betaald en een verbaasde verkoper achterlatend.
Maar om terug te komen op het onderwerp van vandaag: Weekbudget of een maandbudget.Wat vinden jullie?
Ga ik nu even met Pukman koffie drinken. Hij is thuis vandaag. Hij werkt 4 keer 9 uur en woensdag is z'n vrije dag.
Geniet van deze dag.

Puk

14 opmerkingen:

  1. Hoi Puk, Ik zelf haal per maand geld dat deel ik door de weken, mocht er dus inderdd iets in de reclame zijn dan koop ik het gewoon en verdeel ik het geld wat ik overhou weer over de weken die nog moeten komen (kun je me nog volgen?)
    Hou ik geld over aan het eind van de maand dan leg ik dat apart voor onverwachte uitgave.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga ook voor maand! De ene week is nou eenmaal duurder dan de andere week.
    handing zo'n man!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Puk, ik moest net zo lachen om je berichtje. Ik heb namelijk al 2 keer geprobeerd volger te worden maar dat lukte dus niet hihi. Gelukkig is het jou nu wel gelukt.

    Wat week of maandgeld betreft, ik doe het net als eurootje. Ik heb 70 euro per week voor de boodschappen. Valt de week duurder uit dan heb ik de weken erna minder te besteden. Wel heb ook een potje staan waar zo nu en dan kleingeld in komt en daar kan ik dan weer eventueel extra producten van kopen.

    Groetjes Isaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Puk!! Het hoeft niet direct perfect!
    Ik ben ook met een maandbudget begonnen en helemaal om dezelfde redenen: de aanbiedingen. Soms houden we wat over en soms hebben we wat extra's nodig. Wij storten per maand 250 euro op een gezamelijke rekeningen en daarvan doen we alles en als er een maand geld overlblijft (zeer zeldzaam, maar toch) nemen we dat mee naar de volgende maand. Daarnaast houden we ook alles goed bij: zodat we wel kritisch over onze uitgaven blijven.
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hetzelfde als jou Puk. Deze week heb ik veel ingekocht en red het dan niet met m'n weekgeld. Ik vind het zonde om aanbiedingen te laten liggen omdat m'n geld op is voor die week, dus ik bekijk het ook per maand wat ik uit kan geven. Over de maand genomen kan ik het redden met 70 euro per week (5 personen, waaronder 2 puberkinderen en een dochter van 9), maar dit is dus een gemiddelde, de ene week ben ik misschien 100 euro kwijt, de andere 40 euro. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewoon gaan voor een maand budget. Alle vaste uitgaven betaal je toch ook per maand. Alleen zo krijg je goed overzicht...hmm of heeft dat er niets mee te maken...afijn dat lijkt mij het beste. En net wat je zegt de ene week geef je veel uit en de andere minder. Maar die kerel van jou weet die ook wat de beste CV ketel is.
    Dan zou ik hem eeuwig dankbaar zijn en nog een knuffel geven ook.
    X Yentl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat kan jij schrijven zeg enne wat dacht je van eerst eens een weekje of maand al je boodschappen opschrijven en dan wegstrepen waar je eigenlijk zonder had gekund. Over een maand weet je dan precies wat je maandbudget kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind een maandbudget ook handiger..ivm de
    aanbiedingen en reclames.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb een weekbudget,na die week word de portemonee in een potje geleegd en dat potje gebruik ik als ik een keer over het weekbudget heen ga en luxe kleine dingen betaal ik ook daarmee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Yentl
    Ik zal het eens vragen. Je hoort het nog wel.

    @manon
    Dank je wel voor het compliment.(bloos...)Goed idee om alles op te schrijven. Ga ik doen.

    Groetjes Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vind zelf een weekbudget veel prettiger en overzichtelijker.
    Als ik iets van mijn weekbudget over houd gaat dat mee naar de volgende week waarin ik dus wat extra kan besteden.
    De eerste weken zal je misschien een aanbieding moeten laten lopen maar daarna kan je het van je "overschotjes" kopen.
    Als je een maandbudget hebt kan je in mijn ogen moeilijk de eerste 2 weken maar aankopen want wat dan de rest van de maand?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey ukkepuk, heb jij mijn site laten verdwijen? ;) Ik ging net de computer starten, is mijn weblog verdwenen. Echt heel raar.

    Mocht mijn log weer boven water komen tot schrijfs en anders lees ik voorlopig gezellig bij jou en anderen bij en vind ik wel weer een ander weblogstekkie.

    Groetjes Isaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Isaatje

    Daar was ik ook al achter gekomen. Je bent spoorloos verdwenen. Wat raar. Ik dacht eerst, dat het aan de laptop lag. Jammer!! We houden contact.

    Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jee, wat een handige man zeg! Hier ben ik de wandelende reclamefolder, maar dan niet op het gebied van electronica ed, helaas. Toch eens zorgen dat manlief dat gaat doen ;) Maar niet weten hoe en wat van een ding, leidt er ook toe dat we het niet kopen omdat we de door de bomen het bos niet meer zien. Hihihi.

    Afijn. Ik doe een maandbudget (in 'normale' tijden) idd vanwege aanbiedingen. Maar wasmiddel doe ik héél lang mee gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen