zaterdag 28 augustus 2010

Over spaarloon en ander spaargeld

Pukman doet mee met de spaarloonregeling en van de week kreeg hij bericht, hoe hij het op kon nemen. Ja, wij laten het uitbetalen. De bank waar het nu op staat geeft een belachelijke lage rente. Wij zetten het op een rekening met een hogere rente. We gaan het wel sparen. Op de pensioenregeling. Pukman krijgt 4 jaar uitbetaald.
4 x 613,--  = 2452.--
Alles wat wij extra krijgen gaat naar de pensioenregeling. Het is wel in eigen beheer. Het is geen rekening, waar je niet meer aan kunt komen.We proberen van het normale loon ook wat naar de pensioenspaarrekening te storten.
Wij hebben nog een spaarrekening, maar die is voor onvoorziene en alledaagse uitgaven. Daar hebben wij een standaard bedrag opstaan van 5000,-- Dit gebruiken wij, als er een dure rekening komt, reparaties aan auto, dure maand(kerst) en dingen in huis, die kapot gaan. Als wij hier iets van gebruiken, spaar ik weer verder tot het bedrag van 5000,--. Daarna spaar ik op de pensioenrekening verder. Van die rekening halen wij geen geld af.
Binnenkort moeten wij die 5000,-- aanspreken, want ons huis word verbouwd. Alles word vernieuwd. Dus het zal behoorlijk slinken, want als de verbouwing klaar is, gaan wij de binnenkant aanpakken.
Doordat er stellingen om ons huis komen te staan, moesten de voor en achtertuin helemaal leeggehaald worden. Dus de tuin moet ook helemaal opnieuw gedaan. Nu is Pukman volgend jaar 40 jaar in dienst en krijgt een behoorlijke bonus en dat gebruiken wij voor de tuin. De verbouwing is in december klaar en dan gaan wij binnen aan de slag. De tuin word pas in 2012 gedaan. Het ziet er heel heftig uit, maar word wel mooi.
Wij hebben ook nog een spaardeposito lopen. Die komt in juli 2011 vrij. Wij krijgen daar 4.5% rente op. Op een gegeven moment werd de rente erg hoog (5,25%) en baalde ik, dat het geld vaststond. Nu ben ik daar wel weer blij mee.
Als het vrij komt, gaat het naar de pensioenspaarekening. Wij doen het met een buffer van 5000,--
Geven wij daar geld van uit, sparen wij eerst weer op die rekening tot wij  dat bedrag weer hebben. Hebben wij dat bereikt, sparen wij op de pensioenrekening verder.
Ik probeer nu een leuke dingen potje op te bouwen. Hoe, daar moet ik nog even over nadenken. Voor een weekendje weg b.v.

Wij gaan vandaag naar een braderie, een soort jaarfeest. Het is in een dorp, niet zo ver hiervandaan. Dat is altijd heel gezellig, veel muziek en leuke kraampjes, maar dan moet het weer wel meewerken. Hopenlijk blijft het een beetje droog.
Geniet van deze dag.

Puk.

6 opmerkingen:

  1. € 5000,- vind ik ook een goede basisspaarrekening. Wij hebben een deel van ons geld in aandelen en hebben we dus zien slinken maar met een beetje geduld komt dat wel weer goed.
    Veel sterkte met de verbouwing!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een handige regeling zoals jullie die hebben. Ik denk dat je tegenwoordig beter zelf kunt sparen voor je pensioen dat via een pensioenfonds....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja wij nemen het spaarloon ook op.
    Weten alleen nog niet zo goed wat we er mee gaan doen. Leuk zo'n verbouwing. Alhoewel het eindresultaat dan he!
    En als alles vernieuwd is kun je weer zo genieten , heerlijk ik ben gek op veranderingen.
    x Yentl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed en degelijk plan, zo ongeveer is hier het plan ook, alleen komt er steeds iets tussen.:(
    Zou je ook je maandelijkse uitgaven met ons kunnen en willen delen? Ben ik benieuwd naar en vind ik erg leerzaam!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed plan. Een fijne zondag met of zonder regen! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe altijd het kleine geld in een pot en dan één keer in de zoveel tijd breng ik het naar de bank en dan ben ik altijd weer verbaasd over hoeveel het is. Misschien een idee als leuke dingen potje?
    En de hbyy van mijn zoon (bowlen) betaal ik voor een groot deel van het statiegeld. Ieder kwartje van de lege flessen gaat in de bowlingpot en dat loopt ook heel snel op altijd.
    groetjes Jakkie

    BeantwoordenVerwijderen