vrijdag 27 augustus 2010

Pas geleden kreeg ik bericht

Van de RDW. Het word weer tijd, om mijn rijbewijs te verlengen. Dit verhaal heeft niets met consuminderen te maken , maar ik wil het jullie niet onthouden.

Ik ben best wel onzeker en niet zo overtuigd van mijn eigen kunnen. Een rijbewijs halen leek dan ook niet voor mij weggelegd. Als ik er al aan dacht, brak het zweet mij aan alle kanten uit. En dan zat ik nog niet eens in een auto.Pukman probeerde mij wel zover te krijgen, dat ik lessen ging nemen, maar ik schoof het steeds voor mij uit. Na twee jaar werd Pukman dat een beetje zat. Op een dag zei hij:"Je hebt een week om een rijschool te zoeken, anders staat er hier plotseling een auto voor de deur. Tja...Puk en plotseling gaat niet samen, dus toch maar op zoek naar een rijschool. (Pukman vond het belangrijk, dat ik mijn rijbewijs haalde. Ben je veel verstandiger en kun je overal naar toe.). Binnen een week een rijschool gevonden en een afspraak gemaakt. Twee weken later,s 'morgens om 9 uur zou ik mijn eerste rijles krijgen. Pukman had mij op een verlaten parkeerterrein de beginselen al een beetje bijgebracht,zodat ik in ieder geval niet helemaal vreemd in een auto stapte. Ik had er echt slapeloze nachten van. Op de grote dag zat ik om 6 uur al beneden. Werd ik om half 9 afgebeld!! Het schoof een week op. 
Uiteindelijk kwam toch de dag van de eerste les. En ik was bang!! Vreselijk vond ik het. Wij hadden aan niemand verteld, dat ik rijlessen had. Niet aan de kinderen of familie. Ik dacht,als ik zak, hoef ik tenminste niks uit te leggen. De lessen waren toch meestal onder schooltijd. Ik heb vele,vele lessen gehad eer ik af mocht rijden. Mij rij instructeur hield ervan om onderweg z'n administratie te doen. Dus ik werd een kei op de snelweg. Alleen maar rechtdoor. Kruispunten waren een groot probleem. Dat bleek wel, toen ik voor de eerste keer afreed. Snelweg ging prima, maar die kruispunten(Zucht;#). Ik gaf iedereen voorrang: Aoto's, fietsers, voetgangers, kinderwagens, noem maar op. En dan maakte het niet uit, of je nou van rechts of links kwam. Je snapt hem al: GEZAKT. De tweede keer hetzelfde liedje. Weer gezakt. Toen kon ik voor Rijkswaterstaat afrijden.  Daar nemen zij de tijd, stellen je je op je gemak en proberen de angst een beetje weg te nemen. En ja.... zelfs toen ben ik gezakt. Elke keer maar weer op die kruispunten. De vierde keer moest ik weer "gewoon"afrijden. Laat het nou net in onze vakantie vallen. En ik moest om 8 uur afrijden. Wij zaten in een huisje op een vakantiepark en besloten de oudste twee daar te laten en de jongste mee te nemen. Die was op dat moment 7. De anderen waren 11 en 13 jaar. s'Morgens om vijf uur jongste uit bed gehaald en gezegd, dat mama naar de dokter moest. De kinderen begrepen er niets van en ik geef ze geen ongelijk. Om een lang verhaal kort te maken: weer gezakt. Ik wilde er mee ophouden. Behalve, dat ik het niet leuk vond, kostte het handen vol geld. Pukman haalde mij over, om het tenminste nog een keer te proberen. Het werd dan weer Rijkswaterstaat. Oke, nog een keer. Ik moest half oktober afrijden. In de herfst.Er lagen zoveel bladeren op de grond, dat je niet kon zien, waar de stoep eindigde en de straat begon.De rij insructeur had een pittig gesprek met mij, voordat ik af moest rijden. "Toon een beetje lef, zet je neus(van de auto) ervoor. Laat zien dat je voorrang hebt". En met dat gesprek in mijn achterhoofd begon ik aan mijn examen.Toevallig zat er een andere vrouw achterin van de rijschool(zij reed mee). De insructeur bleef achter. De zenuwen gierden door mijn keel, zag het verschil niet tussen stoep en weg en hoopte maar, dat het zo snel mogelijk achter de rug was. Ik kon wel rijden, maar met een examen klapte ik dicht. En toen naderde ik een kruispunt. Goed naar rechts gekeken en links. Er kwam van rechts wel een auto aangereden, vrij snel, maar het spookte maar door mijn hoofd:Toon lef toon lef,zet die neus ervoor, laat zien dat je voorrang hebt. En ik reed door. En midden op dat kruispunt was daar die enorme klap. Die vrouw was gewoon bovenop mijn auto geklapt. Ondanks de harde klap(zij reed te hard) hadden wij allemaal niets. Ik ben verdwaasd uitgestapt en dacht:Weer gezakt. En dat vroeg ik ook aan de examinator. Maar daar gaf hij geen antwoord op. Ik was zo geschrokken, ik ging even op de stoeprand zitten en de examinator kwam erbij, ook op de stoeprand. Ik kon het examen afbreken, maar dan was ik zowiezo gezakt. Dus toen al het papierwerk geregeld was, toch maar verder. En toen was ik mijn zenuwen kwijt. Ik dacht, dit is toch een verloren zaak. Toen wij weer bij het gebouw terugkwamen, van waaruit ik begonnen was, stond een overspannen instructeur mij op te wachten. "Waar bleef je nou", zei hij en verschoot helemaal van kleur, toen hij zijn auto zag. Behoorlijk in de prak. Ja, zei ik, ik moest toch lef tonen, neus ervoor zetten en dat heb ik gedaan. Alleen is er iemand tegenaan gereden. Wij naar binnen en daar kreeg ik te horen, dat ik GESLAAGD. was Huhuhu......echt waar? De examinator vond, dat ik na het ongeluk heel goed gereden had.
Maar toen ik weer thuis was, wilde ik het Pukman vertellen. Maar dat ging niet, want hij had die dag cursus.En mobiele telefoons bestonden nog niet. Om 12 uur was ik thuis en ik moest tot 5 uur wachten. Toen ik Pukman zag, begon ik spontaan te huilen. Ach, zegt hij, dan doe je het toch nog een keer. Ik..Ik..ik ben geslaagd.... Nou, hij geloofde er niets van. Pas toen ik alle papieren had laten zien, geloofde hij mij.
Na twee weken kreeg ik bericht, dat ik het rijbewijs op kon halen en dat deed ik niet. Ik dacht, dan moet ik ook rijden. Op een gegeven moment had Pukman een dagje vrij.Leuk, zei ik. We gaan gezellig weg, zei hij. Het is een verassing. Nou, die verassing was naar het gemeentehuis, mijn rijbewijs ophalen!! En nu achter het stuur, zei Pukman. Het was november en erg slecht weer. En elke keer als het regende,stormde, hagelde sneeuwde, moest ik de weg op. Pukman zat er wel naast. Voordeel is, dat ik nu met alle weersomstandigheden rijd.

Nog een leuke anekdote:
Toen ik pas mijn rijbewijs had, reed ik als een kruk. Ik ben niet voor niets zo vaak gezakt. Op een gegeven was Pukman aan het koken, moest jongste zoon van het voetbalveld gehaald worden met een paar vriendjes. Puk, dat kun jij wel doen. Het is niet zover en ik ben bezig. Ik heb van alles geprobeerd om er onderuit te komen. Hij was onverbiddelijk. Jij haalt die kinderen op. Heel voorzichtig erheen gereden, kinderen op de achterbank en ik weer terug. Zie ik jongste zoon heel benauwd kijken. "Wat is er", vraag ik. Zegt hij: Ik ben nog veel te jong om dood te gaan!! Hij was toen 7 jaar. Inmiddels 27 en met zijn vriendin een paar daagjes weg en wij zorgen voor hun poezen. Schatjes, ze hebben er 5.
Geniet van deze dag.

Puk

11 opmerkingen:

  1. O puk het is allemaal zo herkenbaar, ik ben ook een zenuwenpees met rijden of nee was.
    Ik heb het ook in de 5e keer gehaald en heb heel weinig durfen rijden tot mijn man 3 weken in een ziekenhuis terecht kwam heel ver bij ons vandaan.
    Nou tja dan moet je he soms drie keer op een dag, maar ik redde het telkens weer en vanaf die tijd durf ik goed te rijden. Ik zeg maar zo alles heeft een reden
    x Yentl.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb weer genoten van je verhaal en herken er veel van, ook ik heb vijf keer af moeten rijden en 106 lessen gehad verdeeld over tien jaar omdat ik iedere keer weer stopte omdat het toch niet lukte. Ik hou ook niet van autorijden.
    Groetjes, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verhaal. Wat schrijf jij lekker zeg, heerlijk om te lezen.
    Ik ben blij dat ik mijn rijbewijs heb. Gelukkig heeft het bij mij niet zo veel moeite gekost. Ik reed de eerste keer af, en dacht, "ach, iedereen zakt de eerste keer, dus ik hoef geen moeite te doen". Dus ik reed heel ontspannen, en geloof het of niet, ik slaagde dus in één keer.
    Ik houd nog steeds niet van autorijden, maar ik doe het wel als het "nodig" is. Het is wel makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha dat is echt een rijbewijs met hindernissen, je rijd inmiddels wel gewoon ontspannen?

    Ik heb mijn rijbewijs al 24 jaar nooit moeite gehad met rijden maar het zal nooit mijn hobby worden, ik vind rijden gewoon gewoon NIET leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hihi, wat een verhaal, prachtig gewoon! jij hebt
    zo een leuke schrijfstijl!
    ik heb twee keer examen moeten doen, maar autorijden is niet mijn favoriete bezigheid,
    ik doe het wel maar als mijn man of zoon erbij
    is laat ik de eer aan hen :)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Manon en @ Yentl
    Blij te horen, dat ik niet de enige ben,die er 5 keer over heeft gedaan. Ik heb er twee jaar over gedaan. Pukman vond het zonde om te stoppen,want dan was het allemaal voor niets geweest!

    @Eurootje
    Inmiddels ben ik op mijn manier een ervaren rijder.En nerveus ben ik ook niet meer achter het stuur. Dat is gekomen, doordat ik door omstandigheden zelf veel moest rijden. Normaal rijd Pukman altijd.


    @Wilma
    Knap dat je de eerste keer geslaagd bent.Ik vond het elke keer weer een hele beproeving.

    Groetjes Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb met een glimlache je verhaal gelezen, erg leuk. Als ik weer een baan heb ga ik ook beginnen met lessen, wil het zo graag maar het is zo duur.

    Groetjes Isaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die rijlessen zijn vaak echt een drama. Ik heb 3 verschillende intructeurs gehad. De eerste was wel goed, maar had niet helemaal door dat ik midden in de winter voor het eerst in de auto, ook daadwerkelijk nog nooit gereden had. Ook niet stiekem.
    De 2e was wel goed, maar een stuk minder duidelijk en stukken minder gezellig. Ter voorbereiding op m'n laatste examen (4e) kreeg ik een aantal lessen van haar collega. Ik vond het geweldig. Hij was heel duidelijk en kon mij precies vertellen waarom ik gezakt was.
    De 4e keer ging ik erin met de instelling dat ik toch wel weer ging zakken, dus lekker rustig aan en als het niet goed is, dan jammer.
    Kreeg ik dezelfde examinator als de eerste keer. Die vond mij in korte tijd toch een stuk beter gaan rijden en vond mij wel goed genoeg voor een rijbewijs. Kon die man wel zoenen.
    Het mooiste cadeautje voor m'n verjaardag (die was er 3 dagen na)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. beste mevrouw , u verhaal deed mij deugd ik ben nu 41 ik was 25 toen ik mijn rijbewijs haalde en nog altijd rij ik niet ik ben zo bang ook naast mijn man of gelijk wie in de auto onze reis naar frankrijk elk jaar met de vouwwagen is een beproeving en het word erger en erger die angst ik spreek vijf talen je kunt mij droppen in rio de janeiro parijs en new york ik red mijn 100% maar PLEASE laat mij geen auto rijden!!!! lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben sneller. Deed er slechts zes jaar en vier keer afrijden over.....
    Ik haat autorijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben er weer hoor op een ander stekkie

    Groetjes Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen