dinsdag 2 november 2010

Ook ik zat niet op een roze wolk........

Gisteren schreef Sannepan op haar blog over haar babyblues. En het is zo herkenbaar, maar nog steeds een taboe. Tenminste dat gevoel heb ik. Depressie, een dip en dat nadat je een wolk van een baby hebt gekregen. Dat kan toch niet? Dan hoor je toch volmaakt gelukkig te zijn? Niet dus!

Vergeleken met de bevalling van oudste zoon, was die van tweede zoon een fluitje van een cent. De vliezen braken en drie en een half uur later hield ik een gezonde zoon in mijn armen. Ik was in het ziekenhuis bevallen en mocht  dezelfde weer naar huis. Omdat de bevalling zo snel ging, heb ik mijn portie (na) weeen wel gehad.

Thuis lag ik prinsheerlijk in mijn kraambed tot de derde dag. Toen kwamen de kraamtranen. "Dat is normaal", zei de kraamhulp. Maar na een paar dagen vond zij het niet meer zo normaal. Ik moest mij maar eens bij elkaar rapen en niet zo zeuren. Ik had twee gezonde kinderen, een lieve man, wat had ik nou te klagen. Dat wist ik wel, maar het lukte niet. Het leek of er een donkere wolk boven mij hing en die ging niet weg. Ik voelde mij behoorlijk depressief en had nergens zin in. Ik vond ook niets meer leuk.

De huisarts erbij gehaald, maar die wist ook niet wat hij met mij aan moest. Niet zo aanstellen en gewoon genieten, was zijn antwoord. Maar juist dat genieten lukte niet. De omgeving werkte ook niet echt mee. Zij waren het met de huisarts eens. Zelfs familie had een oordeel. En geen positieve.
Doordat jij je zo voelt, door de omgeving als een ondankbaar mens word gezien, die gewoon een schop onder haar kont nodig heeft, word je erg onzeker. Over of je wel een goede moeder bent, een goede echtgenote, want je voelt je zo schuldig!

Ik had alles om blij te zijn, maar ik was het niet. Volgens de huisarts mankeerde ik niets en de rest ging hier in mee. Pukmaan wist het op een gegeven moment ook niet meer wat er nu aan de hand was met mij. Maar hij steunde mij onvoorwaardelijk. Hij nam mij veel dingen uit handen, terwijl hij een fulltime baan had.
Op een gegeven moment was ik zo angstig geworden van alles, dat ik heel moeilijk de straat opdurfde. Dus Pukman deed de boodchappen. De buren zagen alleen Pukman nog buiten en vonden mij maar een lui mens. Dat hij nog bij mij bleef!! Dat alles heeft mij erg onzeker gemaakt.

Ik heb er anderhalf jaar mee gelopen. Pukman en ik zijn er op eigen kracht weer bovenop gekomen. Later kwam ik erachter wat ik nu eigenlijk had. Een Postanale Depressie. Een taboe blijkt wel, want niemand heeft het hier met ons over gehad. Het had ook veel leed bespaard als we het wel hadden geweten. Een depressie, een dipje, je doodmoe voelen en je zo ongelukkig voelen, dat kan toch niet als je net een gezonde baby hebt gehad?

Maar daar kwam het juist door. Ik ben heel erg gevoelig voor hormoonveranderingen. Ik krijg daar behoorlijk last van. Nu weet ik het. Maar ik had het graag vroeger geweten. Dan hadden wij er misschien iets aan kunnen doen. Ik had mij in ieder geval niet zo eenzaam en schuldig gevoeld.

Sannepan, je bent echt niet de enige. Ik vind het knap dat je het met ons wilde delen. Daardoor kwam bij mij de herinnering weer naar boven. Heel veel sterkte, meis. Het gaat weer over en ik denk aan je. Dank je wel voor je stukje. Een dikke knuffel.

Liefs Puk
 

7 opmerkingen:

  1. Nou Puk, wat lief je reactie op mijn blogje en wat lief dat je hier ook nog even een hart onder mijn riem steekt! Het was niet mijn bedoeling hoor om alles weer bij je op te rakelen. Het is bij mij nu gelukkig niet zo erg als het bij jou is geweest, meid wat heb je het zwaar gehad! Bij mijn eerste heb ik ook zeker wel een depressie gehad, nu zeker weten niet. Maar dan nog voel ik me best wel eens rot!
    Maar idd, ik weet dat het over gaat en daar houd ik me dan maar aan vast! Fijne dag meis!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat erg dat onbegrip en hielden ze hun mond nog maar dicht maar ieder heeft dan een mening waardoor je je nog erger gaat voelen. Je hebt inderdaad echt een geweldige man.
    Ik heb zo vaak dit soort verhalen gehoord en meegemaakt. Meestal pas achteraf maar ik heb een antenne voor mensen die zich niet goed voelen.
    Bij jullie ook zulk grijs weer?
    Ik ga lekker genieten van een kopje koffie.
    liefs en fijne dag. Hélène
    ps leuk om elke dag te lezen, je leert elkaar zo kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die kraamhulp had ook niet zoveel begrip zeg! Wat prachtig dat de blogwereld steun kan bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De babyblues heb ik bij mijn 1e kindje ook gehad in het ziekenhuis, ik wou zo graag naar huis (en ook een beetje door problemen met mijn schoonmoeder). Bij de volgende 2 ben ik thuis bevallen en heb ik er geen last van gehad, omdat ik dat ook het liefste wou.
    Heb bij de 2e wel eens gehuilt omdat ik mezelf niet kon aanzien, en ik schrik had voor hoe mijn man mij er dan vond uitzien...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt - bedankt om het er open over te hebben - mij overkwam het ook, na de eerste, hevig en langdurig - gelukkig wel een huisarts die me serieus nam en uit de put geholpen heeft - bij de tweede was het gelukkig niet - maar ik kan je wel zeggen dat van die uitspraken als ' raap jezelf eens bij elkaar en klaag niet ' écht niets helpen - integendeel - succes allemaal xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,
    Ik heb een babytje van 3 maanden en vond de eerste maand gewoon een hel. Hoezo genieten?! Ik had een keizersnee en het HELLP-syndroom (ernstige vorm van zwangerschapsvergifting), was doodmoe en kon dus de eerste tijd amper zelf voor mijn kindje zorgen. Voelde me supereenzaam en ongelukkig in de kliniek (ook al was mijn man er vaak)en toen mijn kindje ook nog dag en nacht krampen kreeg was mijn liefde voor hem echt ver te zoeken en dacht ik vaak "waar ben ik toch aan begonnen"? Nu ben ik gelukkig zelf beter, kindje slaapt 's nachts zo goed door en krampen zijn ook al beter. Toch ontbreekt het me nog regelmatig aan geduld en energie, voel ik me de slechtste moeder ter wereld en kan ik met heimwee terugdenken aan het luxe-leventje van vroeger. Niemand lijkt inderdaad te begrijpen dat het leven met een baby niet altijd rozengeur en manenschijn is. Sannepan, ik had graag contact met jou gezocht maar lijk niet te kunnen reageren op je berichtjes als ik zelf geen blog heb. Mag ik misschien je e-mailadres?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het melden Puk!
    @Elke: Lijkt me leuk om met je in contact te komen, maar om nu zomaar mijn mail-adres hier neer te zetten? Hmmmm, vind ik niet zo'n goed idee. Misschien vind jij het niet erg om je mail-adres hier te melden, dan neem ik wel contact op met jou, ok?

    BeantwoordenVerwijderen