dinsdag 12 oktober 2010

De kick van sparen

Ik spaar altijd vooruit.Zodra het salaris gestort is, heb ik al een lijstje met alle uitgaven van de komende maand. Ik hou een standaard bedrag aan, maar soms is het wat minder, omdat ik een extra rekening heb. (bv een van de rekeningen die ik per jaar betaal.). Ik heb een overzicht van de vaste lasten, variabele lasten ( verjaardagen, benzine,kleding en/of schoenen). Alhoewel kleding momenteel niet nodig is. En dan kijk ik wat er overblijft om te sparen met een beetje speling.

Nu ben ik een keer wat erg enthousiast geweest met sparen. Het bedrag was al naar de spaarrekening overgemaakt, maar ik was een ( jaar) rekening vergeten. Die maand had ik 250 euro teveel overgemaakt. Nu ben ik een type, dat als het op de spaarrekening staat, het daar ook blijft staan. Ik haal het er niet af. Dan maar wat krapper, dacht ik. Kijken of het lukt. Tot Pukman iets wilde kopen, wat niet echt die maand noodzakelijk was. "Kan het volgende maand", vroeg ik. Nou, dat kon wel. En zo schoof ik bepaalde dingen door. Het was niet nodig. Ik had het weekbudget ook maar naar beneden bijgesteld en sprak de voorraad meer aan.

Op een gegeven moment zei Pukman: "Zijn we blut of zo". Toen heb ik hem maar uitgelegd, dat ik 250 euro teveel naar de spaarrekening (in dit geval de pensioenrekening). Inplaats van dat hij zei, haal het geld maar terug, was hij zo sportief om te proberen met het geld wat overbleef uit te komen. En het is gelukt!

Zo zie je maar weer. Terwijl ik denk dat er weing meer te bezuinigen valt, geeft dit toch wel weer een kick.
Maar Pukman heeft toch wel gezegd, dat ik dit niet elke maand moet doen. Doe ik ook niet, denkt hij hahahaha...........

Dus soms probeer ik het met minder te doen en kijken of ik uitkom. En tot nu toe lukt het mij aardig.

Geniet van deze dag

Puk

7 opmerkingen:

  1. Altijd leuk om te weten dat het met minder kan. Zo deed ik het in het verleden ook, alleen was dat met een andere reden. Had ik aan het begin van de maand al veel te veel geld uitgegeven en ik vertikte het ook om geld van de spaar te halen (dan zou het einde zoek zijn, tenslotte) en deden we het twee weken met honderd euro ofzo. Dat lukte dan wel altijd....maar ook omdat ik wist dat er na die twee weken weer geld gestort zou worden....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hardstikke goed zeg. Mij lukt het op dit moment zelfs niet om met mijn boodschappenbudget rond te komen, ik hou het er maar op dat ik wat anders aan mijn hoofd heb en ben van plan begin november weer helemaal goed te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk is dat om te kijken of je nog meer kunt besparen he. Ik probeer het ook elke keer, maar er zijn elke keer weer extra uitgaven. Nu weer schoolgeld van over de € 1000. Maar gelukkig betalen we dat in termijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zeg! En dat het nog uit kon ook. Heb je mooi 250 euro extra.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat jullie het volgehouden hebben.
    En zo kun je jezelf weer verbazen.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een herkenbaar stukje zeg! Zo gaat het hier precies zo :-) Eigenlijk best wel heel vreemd, want ik leef soms met mijn eigen geld echt of ik aan mijn laatste euro bezig ben, omdat dat voor mijn idee dan ook echt zo is; de rest staat immers op de spaarrekening en 'mag' er niet af! En sommige uitkopen zijn ook helemaal niet erg om uit te stellen, bij ons komt er ook wel afstel van en dan scheelt het helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook heel herkenbaar, bij mij blijft het geld dat op de spaarrekening staat, daar ook op staan. Ik had dat laatst ook, kijken of ik met 20 euro boodschappen kon doen. Dat is toen gelukt en dat gaf zo'n kick! Sparen is leuk! ;)

    BeantwoordenVerwijderen